Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av neezzen
Hej!
Har en Volvo 745-88 som jag nyligen bytt bromsklossar bak på. Efter att jag gjort detta så tändes varningslampan för bromsarna på instrumentpanelen.
Tänkte att det kanske kan vara att jag trampat ner bromspedalen i botten några gånger när jag smörjde upp kolvarna så jag försökte hitta någon form av kontakt vid bromspedalen som typ hade som funktion att tända varningslampan om pedalen tar för långt ner. Vet inte om det fungerar så men kunde iaf inte hitta någon kontakt. Körde några dagar till med lampan tänd tills att den idag slocknade och endast tänds när jag bromsar relativt hårt. Felsökte lite mera och kom då fram till att i motorrummet finns ju som ett fördelarblock eller vad man ska säga för bromssystemet som sitter en bit under bromsvätskebehållaren. Till detta "block" går en kabel med en kontakt. Tog bort kabeln från kontakten och då tänds inte lampan längre när jag bromsar. Sitter det någon form av kontakt därinne som håller koll på bromskretsarna? Kan den ha fastnat på något sätt, och hur återställer jag isåfall den? Någon som har haft samma problem? Hittade några trådar om liknande problem, men blev inte klar över hur jag skulle gå tillväga. Mkt tacksam för hjälp :)

MVH William
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, i mitten på förgreningen sitter en kolv. Om trycket försvinner i en krets kommer den att åka iväg åt ena hållet och påverka kontakten. När du håller på att jobba med bromsarna kan det mycket väl bli skillnad i trycket mellan kretsarna. Eftersom kolven normalt inte rör sig kan den gå trögt och fastna i ett ändläge. Det kan hjälpa att lufta, trampa hårt och växla sida mellan varje gång du öppnar luftnippeln. På så vis skickar man kolven fram och tillbaka.
Men att den är släckt och tänds när du bromsar hårt låter mer som luft i en krets. Kan du ha trampat ut en kolv för långt när du smörjade upp dem, och fått in lite luft?
Jaja, det slutar med luftning i båda fallen... lycka till med luftnipplarna!
av neezzen
Tack för snabbt svar! Då vet jag hur man åtgärdar det. Kan ju vara att det är luft i systemet också som du sa. Dock inget jag märkt av.
Men alltså, just nu har jag ju dragit ur kontakten som tänder lampan. Är det okej att köra runt så? Det påverkar väl inget annat? Bromsarna fungerar ju och bromsverkan är jämn runtom.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Märker du inte av det så lär inte bilprovningen göra det heller. Såvida du inte skuttar in i hallen och vrålar: "ja ryckte å den däringa kabeln!"
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.