Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har ett svårfunnet oljud, 945 -94 Automat. Låter som det kommer från under bilen, ett vibrerande ljud som beror på hur mycket jag gasar. Om jag hör ljudet och släpper lite på gasen så försvinner det. Låter lite som ett vibrerande, kanske även som om något "tar i" någonstans. Har krupit under och letat, men har inte hittat något. Tacksam för tips om vad jag ska titta på.
Lite svårt när man inte har hört det själv... Stödlagret på kardan, hardyskivan, växellådskudden, avgasröret löst nånstans...
av DDD
Precis som Sparkz säger lite svårt att veta vad felet beror på.

Kan vara avgassystemet med.

Jag hade ett sjuttsingens irriterande oljud vid ett visst varvtal på min f.d volvo 760 automat. Kunde inte finna felet och det slutade med ett fint hål i avgassystemet. Bytte systemet och oljuden upphörde.
Jo, jag förstår att det är näst intill omöjligt att ställa en diagnos med det knappa underlag jag gett :) . Men jag är tacksam för tipsen, anar att det har något med drivlinan att göra, inte avgassystemet. Hittar dock inget som glappar. Svårt att rätta till missljud. Hade ett jobbigt klonkande som visade sig vara de helt nya Biltemastötdämparna jag monterat. När man låg under bilen och lyssnade lät det inte att komma därifrån alls. Men, jag jobbar vidare. :D
En del stötdämpare måste luftas. Håll den som den ska sitta på bilen och pumpa några fulla slag. Luft känns som ett glapp när man vänder. Håll den sen upprätt tills du monterar den.

Även om man inte känner glapp i en knut kan den vara trög. Går inte att känna utan att skruva ner axeln.
Sparkz skrev:En del stötdämpare måste luftas. Håll den som den ska sitta på bilen och pumpa några fulla slag. Luft känns som ett glapp när man vänder. Håll den sen upprätt tills du monterar den.
Jag testade detta, men efter ett tag så blev det glapp i ändlägena igen, mer på den ena.
Någon plåt eller dyl som självsvänger vid en viss vibrationsfrekvens? Eller hela motor/vxllådepaketet som skaver mot ngt pga kass upphängning?
Fick för en gångs skull sitta i passaagerarstolen när vi var ute och åkte. Tyckte jag kände en svag vibration vid vänsterfoten/i golvet som stämde in på det oljud jag beskrivit tidigare. Så nu får jag väl dyka under och kolla....

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]