Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av royalbopper
Kan någon elkunnig människa hjälpa mig med anslutningarna på generatorn? Jag har bara 2 kablar på bilen en grov som går till laddningen och en tunn som går från tändning/laddlampan, men den nya generatorn har en kabel o tre anslutningar??? Bild

H sigge!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
B+ = grov kabel (från batteri/startmotor).
D+ = tunn kabel (från laddlampa).
av royalbopper
Man tackar, men den svarta kabeln och den + märkta anslutningen ska jag bara skippa dom eller? jag är ju lite rädd att skada generatorn.

H sigge!
Användarvisningsbild
av Pliind
Den svarta är förmodligen jord, annars brukar man ha jordkabeln jordad i själva generator kåpan, jag har nyss bytt generator och tjosan på min bil så är helt säker :) + vet jag då inte vad det är men generatorn ska bara ha 3 anslutningar, jord, plus och laddlampa! :)
av royalbopper
Hahaha! Jag gillar det där med förmodligen jord :shock: Men jag måste vara helt säker på att det är en jordkabel, blir det fel så sabbar jag ju generatorn.

jag får väl försöka mäta på den svarta kabeln och se om den är jordad .

H sigge!
Användarvisningsbild
av Pliind
alltså du har ju inga andra fästen för jord ju.. :P och plus brukar ju aldrig vara svart heller så ;P
Användarvisningsbild
av Örnen
Ta en multimeter och ställ den på OHM mätning (eller diodmätning så hörs pipet vid kontakt)
Anslut den svarta"förmodliga jordkabeln" till den ena testpinnen och den andra jordar du i generatorns hölje. Får du ett värde/utslag på mätaren är den svarta helt säkert en jordkabel. Har du satt multimetern på diodmätning hör du pipet. Detta test kommer inte skada generatorn. Du kan skicka räkning till mig om du pajar den pga mitt råd!

En bra digital multimeter för hobbybruk kan du köpa på Clas Ohlson för 149kr. Den kan du ha både till bilen för att tex kontrollera generatorns laddning och i hemmet för att hitta fel elkontakter mm. :-)-)
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Örnen
Hittade dessa bilder då jag googlade. Skrev in Bosch generator.
http://www.kongstad1.net/paranter/artik ... oppla1.jpg
http://www.kongstad1.net/paranter/artik ... oppla2.jpg

Annars om du är osäker så ta generatorn till din närmsta Volvohandlare eller nån bilrepfirma så kan de säkert tala om hur den ska kopplas. De brukar vara behjälpliga. Bättre det än att du bränner något.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lämna den svarta och jorda i höljet om du inte är säker. Jag tycker den ser lite klen ut för att jorda hela generatorn. Skulle vilja ha minst 6 mm2 där. En av skruvarna som håller ihop generatorn brukar vara lite längre så man kan sätta en jord där.
av 945S
Generatorn ser ju sprillans ny ut. Fick du inga instruktioner med den?

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]