Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tim
Va iväg å köpte en 940 tic idag och redan nu har den börjat jävlas. Det började med att det röck lite i den vid motor inbromsning. Och sen fick jag inte igång den när jag hade stått still ett tag med bilen avstängd men körde lite på soppapumpen och lyckades få igång den och misstänke att det var soppatorsk för att mätarn var ganska långt nere men inte i botten , tankade å så , Men nu rycker det som fan vid gaspådrag eller typ dör helt i en sekund. Men rycker bara vid hastigt gaspådrag inte om man drar på lungt. Ingen ojämn tomgång eller nått sånt. Den går upp skit fint i varv å så när man bara står på tomgången och gasar. Nån som kan ha nån idé om vad som kan vara fel eller vart man ska börja kolla ?? Tacksam för alla svar ! // Tim
Senast redigerad av 1 Tim, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fördelarlock och kablar är nog nummer 1...

(På väg hem med sin nyinköpta beg. bil, varför får man alltid känslan av att förra ägaren går in, öppnar en pilsner, och tänker: "Yes! Då var man av med det j...a liket") :roll:
av Tim
Jaa kanske det men den går ju så fint när man står å gasar bara . Det är just när man kör och trycker ner gasen rätt mycket.. Kan det inte vara soppa filtret då ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sista stycket i mitt inlägg i den här tråden handlar om bränslefilter: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=28122
Sällan problem med igensatt filter alltså, jag har inte varit med om det på mina 12 år som bilmek. Kollegan som varit där över 20 år kan minnas ett tätt filter. Se om du kan hitta nåt i serviceboken när det är bytt senast.
av 940 Turbo
vad kör du med för laddtryck är den trimmad eller nåt sånt ?? för det ligger ett överladdningskydd i bilen som gör att den stänger av bränslepumpen vid ungefär 1 bar och då blir de precis ett sånt ryck du pratar om och om laddtrycket sticker iväg snabbt vid kraftigt gaspådrag så händer det särskilt lätt. men de e som sagt bara om han innan grejat med den och höjt laddtrycket rejät för orginal ligger de på 0.5 bar och då händer de alldrig.
av Tim
Okej.. Nej jag tror att bilen är helt original men det är ju när laddtrycket stiger kraftigt som det börjar rycka. Men allting funkade hur bra som helst i typ 20 mil igår förutom att den röck lite vid motor bromsning.. Har kollat stift å kablar inga fel på det men känns verkligen inte som något fel från den sidan utan känns som soppa problem..
av 940 Turbo
kolla den slangen då som sitter från wastgaten hoppar den loss så laddar den hur mycket som helst vet att de hände på en kompis bil men då borde du känna att den går mycke bättre men kolla slangen iaf den ser du tydligt den sitter på wastgaten
av 940 Turbo
jo fast det är wastagten som ger mottryck då så att ladtrycket hålls kontrolerat men om de smiter ut luft där laddar den mer och då kanske laddtrycket skulle kunna sticka iväg till 1 bar och den stänger av soppapumpen för nån sekund för att laddet ska sjunka. men som du kanske ska testa byta den då fast om den läcker lite så borde de inte kunna komma upp till 1 bar men man vet ju alldrig kan ju vara värt att prova.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]