Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kardan
Hej
Jag har problem med min 745a 89a 230F
Startar bra men kan inte hålla igång när den är kall, den rusar till 1500 varv och sen dör den.
Jag kan hålla igång den med pumpning på gaspedalen och när den sen är varm så kan den hålla igång med rusning upp till ca 1500 varv till att den nästan dör och sedan ny rusning osv.
Jag får inga felkoder från diagnostiklådan (1 1 1) på både bränsle och tändninsdelen.
Att köra med den är inte att tänka på då den inte orkar hålla jämt varv, helt orkeslös.

Tacksam för lite tips.
av Hemulen
Hej. Kanske prova med en slangstump kopplad till returen som sedan stoppas ner i en flaska. Starta motorn gå ut och titta om det kommer bra med soppa,bra flöde, rör dig med ökad hastighet tillbaks och stäng av motorn. :D . Kommer det dåligt med soppa kanske filtret är täppt.
av kardan
Tack för det, det låter som det är så men har ingen möjlighet att testa just nu men jag får se senare.
Tänkte passa på och fråga om det kan vara fel på de viktigare detaljerna som databoxen, luftmassemätaren, lamdasonden osv utan att det visas i diagnostiken ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla tjuvluft.

Mät signalen från massemätaren, pinne 3. Tändning på 1,4 V, tomgång (var svårt ja...) 2,5V, ökar med varvet.

Prova att koppla ur lambdasonden (den enpoliga kontakten) innan du kallstartar.
Jag lämnar 2 tips att kolla om det inte blir bättre med ovan.
Svänghjulsgivaren om det är mycket skit på den.
BTR:en (Bränsletrycksregulatorn) Kollas med bränsletrycksmätare. (Kan även knipa åt returen försiktigt)
av kardan
igelkottar skrev:Jag lämnar 2 tips att kolla om det inte blir bättre med ovan.
Svänghjulsgivaren om det är mycket skit på den.
BTR:en (Bränsletrycksregulatorn) Kollas med bränsletrycksmätare. (Kan även knipa åt returen försiktigt)
Tack för tipsen!
Har kollat bränsletillgången och den var bra samt klämt på returen för att höja trycket men utan resultat och kopla från lamda hjälpte inte.
Luftmassemätaren har jag inte fattat hur man mäter men jag lossade den från luftfiltret och reglerade luften manuellt så att säga genom att hålla handen för, och se där gick motorn rent och jämt, frågan är då om det är fel på luftmassemätaren och varför blir det i så fall ingen felindikering på diagnostiken??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bild
Dra tillbaka gummit så du kommer åt att mäta med kontakten inkopplad. Tryck in mätspetsen vid kabeln så den får kontakt med kabelskon. Ställ multimetern på likspänning (VDC), mätområde 20 V. Jorda den andra spetsen. #3 är som sagt signalen.
av kardan
:D
1,14v med tändningen på och vid start så rusar den upp till över 3v (ca 1500 varv/m) sen dör den som vanligt, kan jag konstatera att jag behöver köpa en ny luftmassemätare eller?
Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är lite svårt att mäta om man inte kan hålla ett stabilt varvtal är klart... Men jag vill inte döma ut din massemätare riktigt än. 1,14 V med stillastående luft är lite lågt. Var jordade du den andra mätspetsen? Satte du den på minuspolen på batteriet kan ett spänningsfall på jorden till massemätaren ställa till det. Säg att det är lite dålig kontakt så jorden till massemätaren (stift 1 och 2) ligger 0,26 V över minuspolen. Så gör om mätningen och mät mellan 1/2 och 3 i stället. Och mät mellan minuspolen och 1 och 2, ska vara nära 0 V. Är det högre gör du rent jordpunkterna på insuget (skruvarna som håller fuelrailen)

Hur är det med tjuvluft? Det måste vara helt tätt mellan massemätaren och motorn, kommer det in luft där lurar det massemätaren.
av kardan
Tja det var inte så lätt det här :cry:
Mätte en gång till som du sa melan 1/2 och 3an men det ändrade inget större , fick 1,136v där.
Tjuvluften har jag kollat så gott det går okulärt samt med startgastestet men det gav inget.

Skall försöka låna en luftmassemätare av en bekant och se om det hjälper sen återkommer jag med resultat.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]