Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Min bil la av igår och relät började låta mkt, misstänkte att relät lagt av.Så jag testade att byta relä, gav ingen skillnad.
Bogserade hem bilen idag och har kommit fram till att det är kortslutning i kablarna till bränslepumpen!
Någon som har haft samma problem? Kablarna går ju inte direkt från pumpen o in i relät heller, va jag lyckades leta mig fram till så går de upp i en massa annan elhärva först.
Och under relät kommer man inte åt speciellt enkelt heller!
hur ska man lösa det enklast? Om man drar nya kablar från batteriet med switch knapp så känns det inte så säkert vid eventuell olycka eller liknande.

mvh
uppdatering;
fick igång den häromdagen utan att jag gjorde nåt speciellt, helt plötsligt funka den bara. På tomgången kunde han stå rätt länge, men sen ställde jag han på 2500-3000rpm och först tände den lite fel verka det som och sedan blev det bara värre o värre. Efter 2min ungefär på rätt jämn gas så börja han gå ordentligt konstigt o relät lät lite smått. 30 sekunder senare dog han och relät börja låta igen... Vafan kan vara fel?
filmade lite också hur relät låter

edit ;
testade nu att mäta "voltströmen" mellan säkringen #1 och pol nr 30 på relät med tändningen igång.. Gav inget utslag alls!
för det var väl så jag skulle mäta? mellan säkring o relä?
Senast redigerad av 2 Sjöblom!, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Förmodar att ni kopplade ur bränslerelä och bränslepumpar när ni mätte er till att det var kortis i kablaget!? Mot vilken av pumparna är det kortis?
Vilken årsmodell är det på bilen? Vilken motor har du?
av Sjöblom!
Jocke S. skrev:Förmodar att ni kopplade ur bränslerelä och bränslepumpar när ni mätte er till att det var kortis i kablaget!? Mot vilken av pumparna är det kortis?
Vilken årsmodell är det på bilen? Vilken motor har du?
Jag mätte med både i och urkopplat :)... Enligt min bror så var det kortslutning enligt "värdena" på multimetern, själv är jag urkass på el!

det var mot huvudpumpen, under stolen där typ. års mod 1988 A och motorn är en B230F
av Sjöblom!
Kan uppdatera lite nu, testade att dra kablar från batteriet direkt till pumpen. först starta han inte, så ja testade med startgas, då gick han igång!.. Stängde av, koppla in de vanliga kablarna igen, o vips så funka fanskapet i ordinarie utförande med orginal kablage osv!

Kan det vara en sladd som är lite skavd o ibland går emot karossen o kortsluter?.. lät den stå på tomgång 10-15min o den dog aldrig! frågan är ju om man vågar köra såhär igen o hoppas på det bästa eller vafan man ska göra?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Är det möjligen så att bror din mätte resistansen på kabeln med säkring #11 i?
Huvudpumpen (övre säkringsklämma #11) = 1-2 ohm (0 ohm = kortslutning).
Matarpumpen (i tank) (nedre säkrigsklämma #11) = ca 8 ohm.
Den nedre säkringsklämman matar även lambdans förvärmning (ligger på 2-3 ohm (kall) & upp till ca 14 ohm (varm).

Summan av detta är att om säkring #11 sitter i och kablarna är ansluna till pumparna, kan man få väldigt "låga" värden (likt kortslutning)... :???:
av Sjöblom!
Jocke S. skrev:Är det möjligen så att bror din mätte resistansen på kabeln med säkring #11 i?
Huvudpumpen (övre säkringsklämma #11) = 1-2 ohm (0 ohm = kortslutning).
Matarpumpen (i tank) (nedre säkrigsklämma #11) = ca 8 ohm.
Den nedre säkringsklämman matar även lambdans förvärmning (ligger på 2-3 ohm (kall) & upp till ca 14 ohm (varm).

Summan av detta är att om säkring #11 sitter i och kablarna är ansluna till pumparna, kan man få väldigt "låga" värden (likt kortslutning)... :???:
Det var jag som mätte på broderns order :).. Det jag mätte var på sladdarna till pumpen, både med tändning på och av+med relä i och relä urplockat!
Lät som att relät blev överansträngt också, lät precis som pumpen om inte mer. fast pumpen var död. Precis som att spolarna fick för hög spänning (?) och därav misstänkte han/vi kortslutning!

Om det nu är så att det är kablarna till pumpen som kortslutit, skulle det då funka att byta dessa kablar på relä"hållaren" och sedan dra kablarna till pumpen? Som det ser ut nu går kablarna upp under instrument panelen först, o det ser jag ingen anledning till varför dom gör?
Vad styrs på bränslerelät? tankpump, huvudpump och vad mer?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sjöblom! skrev:Det jag mätte var på sladdarna till pumpen, både med tändning på och av+med relä i och relä urplockat!
Lät som att relät blev överansträngt också, lät precis som pumpen om inte mer. fast pumpen var död. Precis som att spolarna fick för hög spänning (?) och därav misstänkte han/vi kortslutning!
Känns som du inte riktigt vet vad du gör med den där mätaren...

Så det surrar i relät? Antingen är det dålig kontakt i matningen till relät (Batteri --> säkring 1 --> 30 på relät) Eller dålig jord till styrenheten. #5, #11, och # 25 på styrenheten går till jordpunkterna på insuget via grå 8-poliga kontaktstycken bakom höger hjulhustorn. Kolla det om det händer igen.
av Sjöblom!
Sparkz skrev:
Sjöblom! skrev:Det jag mätte var på sladdarna till pumpen, både med tändning på och av+med relä i och relä urplockat!
Känns som du inte riktigt vet vad du gör med den där mätaren...

Så det surrar i relät? Antingen är det dålig kontakt i matningen till relät (Batteri --> säkring 1 --> 30 på relät) Eller dålig jord till styrenheten. #5, #11, och # 25 på styrenheten går till jordpunkterna på insuget via grå 8-poliga kontaktstycken bakom höger hjulhustorn. Kolla det om det händer igen.

haha, nej. Jag har inte en aning vad jag gör med multimetern, ja gör som ja blir tillsagd då el verkligen inte är min grej! :)

Så om detta fel nu skulle uppstå igen, så skall jag:
1.kolla batteriets poler så det får kontakt, sen kolla säkring nr.1 som är till huvudpumpen ? Vad menar du med "30 på relät" ?
2.kolla kontakter #5,#11 och #25 på styrboxen som sitter på passagerarsidan vid golvet typ? Dessa kontakter leder först till höger hjulhustorn via en 8 polig kontakt till insuget där den jordar?

har jag uppfattat det rätt? Detta är min första bil med "modern" teknik, så ni får ursäkta om ja inte förstår :)

mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tittar du på relät så står det siffror vid stiften. Det är anslutningsbeteckningar som Bosch använder, 30 betyder "ström direkt från batteriet"
Annars:
1. Mät så det finns 12 V på säkring 1, det brukar vara små hål i plasten så du kan mäta där den sitter.
2. Japp. Du får ta loss kontakten och ta loss kåpan och "kammarna" för att komma åt att mäta. Ska vara 0 V

Båda mätningarna ska alltså göras med allt inkopplat och tändning på. Vi letar spänningsfall här, och det visar sig inte utan belastning.
av Sjöblom!
Sparkz skrev:Tittar du på relät så står det siffror vid stiften. Det är anslutningsbeteckningar som Bosch använder, 30 betyder "ström direkt från batteriet"
Annars:
1. Mät så det finns 12 V på säkring 1, det brukar vara små hål i plasten så du kan mäta där den sitter.
2. Japp. Du får ta loss kontakten och ta loss kåpan och "kammarna" för att komma åt att mäta. Ska vara 0 V

Båda mätningarna ska alltså göras med allt inkopplat och tändning på. Vi letar spänningsfall här, och det visar sig inte utan belastning.

Skall kolla detta om felet uppstår igen! bilen har gått konstigt förut också, lite hackigt. Typ som att bromsarna ligger på o sen släpper ibland, fast det är inte bromsarna utan det är i motorn.
Kan detta ha berott på jordfel isåfall också? :)

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]