Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

K-jetronik är ett ganska jobbigt system at felsöka och det är inte heller lätt att säga på rak arm över nätet vad som är fel.
du behöver en manometer för att mäta bränsletrycket på ett antal ställen för att kunna felsöka.
möjliga fel:
spridarna eller kallstartsventilen läcker
för att kuna hitta läckage i spridarna så måste du kunna mäta resttrycket i systemet med en manometer. kallstartsventilen är lite lättare, när motorn är varm mät i elkontakten på ventilen, det skall då inte finnas ström som går igenom där. finns det ström där så borde du oxå ha en bil som inte går riktigt rent och har en ganska hög förbrukning.

Felaktigt styrtryck.
Måste oxå mätas med manometer.

fel på kallstartsventilen eller felaktigt styrtryck är mina gissningar men som sagt svårt att avgöra utan en riktig felsökning.

claes
Claes74 skrev:K-jetronik är ett ganska jobbigt system at felsöka och det är inte heller lätt att säga på rak arm över nätet vad som är fel.
du behöver en manometer för att mäta bränsletrycket på ett antal ställen för att kunna felsöka.
möjliga fel:
för att kuna hitta läckage i spridarna så måste du kunna mäta resttrycket i systemet med en manometer. kallstartsventilen är lite lättare, när motorn är varm mät i elkontakten på ventilen, det skall då inte finnas ström som går igenom där. finns det ström där så borde du oxå ha en bil som inte går riktigt rent och har en ganska hög förbrukning.

Felaktigt styrtryck.

fel på kallstartsventilen eller felaktigt styrtryck är mina gissningar men som sagt svårt att avgöra utan en riktig felsökning.

claes

var köper man en ny kallstartsventil
petter112 skrev:
Claes74 skrev:K-jetronik är ett ganska jobbigt system at felsöka och det är inte heller lätt att säga på rak arm över nätet vad som är fel.
möjliga fel:

Felaktigt styrtryck.

claes

var köper man en ny kallstartsventil
är det ett relä som styr kallstartsventilen och isåfall var sitter den?
Kallstartventilen styrs av termotidgivaren som sitter längst bak på toppen bakom insuget. Det är en bimetall som värms av en värmeslinga, är motorn kall tar det längre tid att värma upp den tills den bryter. Både kallstartventilen och termotidgivaren får ström från stift 15a på startmotorn, så den sprutar bara när startmotorn går.
Man köper inte en ny kallstartventil innan man har felsökt!
Sätt en provlampa på ventilen och titta på den när du startar. Den ska få ström i 7 sekunder vid -20º, och ner till inte alls vid +35º.
Ta loss ventilen och bygla 30 och 87 på sockeln till pumprelät så pumpen går. Kolla om den droppar. Då får titta i några minuter, även om det droppar långsamt samlas det i insuget och gör att motorn surar igen vid varmstart.

Kolla pulsairventilerna också, kan ställa till problem med varmstart om de läcker. Ta loss gummiförgreningen och starta motorn på tomgång. Det ska inte läcka tillbaka avgaser där, det ska kännas ett litet undertryck om du lägger tummen över.
hej!vet inte hur svårstartad du menar men jag hade en defekt backventil som sitter vid bränslepumpen under bilen. Bilen startade felfritt kall men varm fick man hålla på ett tag. Bilen va en 740gle med ci sprutet.
möjliga fel:

Felaktigt styrtryck.

claes
vad är det vanligaste felet när tankmätaren lever sitt egna liv tex den funkar bara i bland. Kan det vara jordfel?
De vanligaste felen på bränslemätaren är,
1. Glapp/dålig kontakt vid armaturen
2. Kallödning eller dålig kontakt vid bränslemätaren.

Armaturen brukar vara riktigt risig på bilar före -91 tror jag det var
innan de gick över till plastarmatur som inte rostade sönder. ( ca 500:- på skroten)

http://744t.mine.nu/script/elschema/ind ... %2FBlandat
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

Ett par bra länkar
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]