Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej.

Jag har en fråga angående flamfälla eller vad den nu heter. det är väl en liten vit rund plugg eller vad man ska kalla den? nu är min fråga när jag idag öppnade huven såg jag att det var väldigt kletigt av olja runt den slangen och då är den väl igensatt och behöver bytas? vad kan hända om jag kört bra länge på den för jag vet inte när den är bytt senast, kan det hända nåt allvarligt med motorn typ motorras? för att oljan läcker ut där? vad har den för funktion? jag förmodar att flamfällan sitter? den sitter väl i en ganska så tjock svart slang under insuget på höger sida av motorn eller?

Sen en annan fråga som inte har med detta att göra. bak på topplocket sitter ju fördelaren och nu har jag sett att det är väldigt kletigt runt fördelaren och det är olja har jag fått reda på, så nu är frågan är det topplocket som läcker eller är det ventikåpspackningen?
Användarvisningsbild
av Claes74
är den igensatt så trycker motorn ut olja i tex packboxarna i kamaxeln (som du skrev om fördelaren)
motorn rasar inte om det är igensatt, ventilationen måste finnas för luften i vevhuset komprimeras ju oxå när kolven åker ner och skapar ett övertryck, förr var ventilationen en slang som hängde ner från motorn rakt ut i naturen, får inte vara så längre
Användarvisningsbild
av andreas88
Okej så det jag skrev om olja runt fördelaren kan ha med flamfällan att göra? så den måste bytas då? hur byter jag den lättast? har hört att slangen kan åka med ur oljetråget? hur gör man lättast? och vart finns den att köpa?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Flamskyddet än inga problem, den sitter i ett plaströr ovanför oljefällan. Oljefällan är den svarta plastburken under insuget, och det är när man ska ha loss den man ska vara försiktig med slangen ner i tråget.
Gör rent slangar och alltihop så blir det nog bra.

O-ringen på fördelaren brukar torka ihop och bli hård. Bara att byta. Märk upp fördelaren först, den sitter med avlånga hål.
Användarvisningsbild
av andreas88
så flamfällan sitter i slangen till oljefällan? hur gör jag för att få ur flamskyddet? plockar man loss slangen på nåt sätt? en beskrivning hade vart bra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Titta på den stora slangen från luftfiltret. Precis innan insuget går det iväg en gummislang stor som en tumme, anslutningen pekar bakåt. Sen svänger den mot insuget förbi oljestickan och går ner mellan treans och fyrans insug. Där går den på en plastnippel, i den sitter flamskyddet. Det sitter en liten slang till där som går in mitt i insuget.
av Hemulen
Hej. Innan du tar loss oljefällan kan du prova att blåsa ner i oljefällan med oljepåfyllningslocket av,(man glömmer bara att ta av locket en gång :lol: ) går det utan större problem är det inget stopp där. :D

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]