Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 945 turbo med automat som ibland får för sig att inte starta.

Tänkte söka lite experthjälp eftersom jag inte lyckats knäcka denna nöt än.

Problem;

Bilen startar perfekt när man åker till affären. När men sedan kommer ut och ska starta så är bilen stendöd. Alla lampor och instrumentering verkar fungera perfekt men startmotorn går ej runt. Det är inte minsta lilla liv i motorn inget klickande eller surrande. Men när man kopplar på starthjälp så hoppar den igång direkt.

Åtgärder:
Jag har mätt signal kabeln till solonied (12v) vid tändnings påslag.
Batterieet (12v) bytt solonied och Kollat jordflätor.

Detta fenomen brukar uppstå med ett par veckors mellanrum (Senast idag :evil: )

Är det nån som har ett bra tips?? Behöver verkligen få bukt på detta prolem.
Hej!

Titt efter om det finns oxid mellan batteripolen och kabelskon. Eftersom den går igång direkt när du kopplar på yttre spänning på kabelskona.
Du kan även ha dålig startspärren som sitter på växelväljaren.

Lennart 960
Jo det sitter faktiskt ett larm på bilen med start spärr. Men frågan är hur man kopplar bort bara startspärren . Har hittat sjalva larmenheten, men det går ca 30 kablar där ifrån. Provade att koppla bort hela larmenheten, då uppstod samma fel. Kopplade sedan tillbaka den, fungerade perfekt.
Vet nån vilken kabel det skulle kunna vara som styr startspärren??
av Yelow
Hej!!

Har samma problem jag också...jag har en Volvo 765-88 aut med fjärrstyrt larm!!
Problemet är skrämmande liknande....startar utan problem i c:a 50 starter för att sedan inte starta alls...oftast då bilen inte går att starta är då man kört den nyligt och den stått i c:a 15-60 min!! Kopplar man på ett batteri går det fortfarande inte att starta utan det måste vara en bil som är igång så det kommer 14v, då startar bilen utan problem!!

Vad jag har gjort är att byta startmotor, rengjort alla jordkontakter men fortfarande samma strul...vad jag tänkt göra är att montera en startknapp tillfälligt för att se om det är kabeln mellan tändningslåset och solenoiden som jävlas....om man monterar en sådan startknapp, visst ska man koppla den mellan batteriets plusspol och solenoiden då, eller??
Detta har smådjävlats ett år nu och börjar verkligen bli less, så hjälp skulle också från min del vara mkt uppskattat!! Synd på annars en bil som gått mkt bra!!
Användarvisningsbild
av Cerwin
Har samma bekymmer med 745 aut -91
HAr du bytt start kontakten i t-låset?
Enligt volvo ska detta vara ett vanligt förekommande fel, har själv gjort det med resultatet att det fungerade i 2 veckor sen likadant igen.
Jag löste också mitt likadana problem med att byta kontaktdelen som sitter just bakom låsdelen i tändningslåset.
Det är säkert lite kopparbleck blandat med annan metall i den, med åren så ärgar väl prylen ihop, 900:-.
av Yelow
Nu har jag provat med en startknapp, som jag kopplat mellan startmotorns pluss och solenoidens pluss, tyvärr med samma resultat att startmotorn inte hoppar igång ibland!!
Nu bör jag väl ha eliminerat att det är kopparbläcket vid tändningslåset, startspärren till larmet, startspärren på automatväljaren och att det är spänninsfall i kabeln mellan tändningslåset och solenoiden????
Det bör väl lik förbannat vara solenoiden på startmotorn jag installerade som är fel på?? Det ska tilläggas att det inte var en ny startmotor utan en begagnad jag installerade!!
Hej!

Ett tipps till Yelow inlägg.
När detta uppstår att inget händer när du försöker att starta. Ta fram något som påminner om ett järn rör eller liknande. Något med lite tyngd i. Knacka på startmotorn och se om den vill gå runt då du håller knappen inne.
Om det är så ,så ligger förmodligen felet på solenoiden el. kollen i startmotorn.

Lennart 960
av Yelow
Tack för tipset Lennart, men det är rätt svårt att komma åt å knacka på startmotorn, den sitter inte bra till!! Men jag ska ta den jag monterade ur och kolla kolen och kontakterna i solenoiden....förhoppningvis hittar jag nått där!! E ny startmotor är inte billig, 1800kr på mekonomen....på Volvo vågar jag inte ens tänka på hur dyra de är :( !!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]