Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Min 945 FT 98. Tappar kylarvätska. Jag har inte hittat någe lekage någonstans. Finns inge vatten i motoroljan. Expansionskärlet är rent och fint och får inga bubblor på tomgång.
Bilen ryker inte heller. Har inte fårr något vatten i kupen heller och ingen imma på rutorna?. Någonstans försvinner vattnet. Får väl åka till verkstan och be dom mäta om det finns avgaser i kylarvätskan och
även provtrycka. Trodde jag skulle hitta felet själv. Enerverande
Användarvisningsbild
av Nexus
är det stora mängder som försvinner?? Provtrycka är ett bra sätt att hitta läckage :-)-)
Användarvisningsbild
av enpc
Hej Ja det är är stora mängder. Kollade nivån i fredags precis med full strecket, körde sedan 46 mil kollade igen och då var nivån
under min.
av olpon
jag hade samma fel på min 945:a men då läckte vattenpumpen genom gummipackningen på ovansidan så att vattnet rann ner på blocket och torkade av motorvärmen,vet inte om det stämmer med ditt problem men det var det första jag tänkte på.
av 945S
Jag hade liknande symptom. Såg aldrig var det läckte, även om jag iofs inte letade så vansinnigt länge. Det var vattenpumpen som läckte
av DDD
Det är ganska vanligt, om man inte ser lätt var läckaget finns, att packning vid vattenpumpen eller att vattenpumpen spökar lite.
av kudden
körde mellan göteborg och halmstad(15 mil)fyllde på vatten på vägen men den blev för varm en gång.
det räckte för att topplocket blev skevt.var himla försiktig.kan du inte byta innan du kör??
min bil var bara att skrota.det hade blivit alldeles för dyrt att laga.
men det var en mazda 626 v6.
Användarvisningsbild
av enpc
Efter jobbet idag så ska en kompis hjälpa mig med att ta ett prov av kylvätskan för att se om den innehåller avgaser. Om inte så ska vi trycksätta systemet för att hitta
läkaget. Meddelar resultatet senare.
av turbosimon
Du har inte bensinvärmare monterad på bilen? På min var det pumpen till den som läckte. Kostade mig ett skevt topplock. :evil:

Tyvärr funkade inte min temp-mätare.

Men en 940 av såpass sen årsmodell har väl kylvätskenivågivare kan jag tänka mig?
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]