Sida 1 av 1

Kamaxelrem/940 -93

Postat: ons 22 jun 2005, 16:43
av Pedro
Hej
Jag har nyligen köpt en 940 från -93 med nära 20.000 mil på mätaren.
Jag gissar att det är en B230F motor (om F:et står för fuel injection).

På serviceprotokollet från 15.000-milaservicen finns en liten textrad (handskriven) vid rutan för kamaxelrembyte. Den lyder så här:

"Kuggar över på 940 så att motor dör. Kan ej hända något om gammal rem (torrsprickor). Pga ej turbo - mer plats"

Fråga 1)
Finns det någon som kan förklara vad denna text betyder?

Fråga 2)
Vad bör jag betala en bekant som kan tänka sig att byta kamrem åt mig, han står för garage och verktyg och kunskap?

Tacksam för svar!

Pedro

Postat: ons 22 jun 2005, 17:18
av Ramon
Jag gissar att det är en B230F motor (om F:et står för fuel injection).
Exakt vad du har för motor står på kamremskåpan, ställer du dig vid bilens front, öppnar upp huven, så skall du se denna vita klisterlapp, där står det t.ex. B230F eller vad det nu är för motor.
Fråga 1)
Finns det någon som kan förklara vad denna text betyder?
Kamremmen har vart dåligt spänd och då så "kuggar den över". Hur ska jag förklara bättre... Den liksom hoppar lite och ja kuggar över, hoppas du förstår...
Fråga 2)
Vad bör jag betala en bekant som kan tänka sig att byta kamrem åt mig, han står för garage och verktyg och kunskap?
Jag vet inte riktigt, men det kostar ju ett antal tusen att få det gjort på verkstad... Ifall jag inte minns fel så tar de ca 5000-8000kr för kamremsbyte på 940.

Postat: ons 22 jun 2005, 17:41
av Addekarlsson
Remmen kuggar över, det vill säga att kammen öppnar inte på dom "tider" den ska öppna, vilket gör att motorn går sämre.
Det är inget farligt om den kuggar över på din, för du har plats för ventilerna, så dom inte tar i kolvarna.

Har du ingen turbo, så har du en B230F ja, annars har du en B230FT. För att virra till det yttrerligare så finns det även B280F som är en sexa, samt en D24 som är dieselsexa. Har mycket svårt att tro att du har en B204FT/GT som är en 16 ventilers turbo. Men det kan vara en B234F, om du har en 16 ventilare.
Det är enkelt att se skillnad på en B230F och en B234F, för B230F har smal ventilkåpa, medans B234F har bred ventilkåpa och texten DOHC på ventilkåpan.
Men som Ramon säger, kolla på kamremskåpan om lappen finns kvar där. Då står det på den vad du har för motor. :D

Skulle det visa sig att du har en B234, så byt kamremmen fortare än kvickt. Kuggar den över, innebär det ofta ventilsallad, för på dom tar ventilerna i kolvarna vid kamremsras.

Skäligt pris för att byta kamrem åt en bekant?
Jag tror ju inte att en volvoverksstad tar 5-8k för detta på en vanlig B230, då det är väldigt fort gjort. Material (kamrem och spännrulle) kostar ca 6-800 kr, beroende på vart man köper det.
Ca 500 kr för arbete kanske är skäligt? Jag vet inte, för mina bekanta hjälper jag med detta utan ersättning. :D
Det tar ju som sagt inte alls lång tid om man har kunskaperna bara.
Det som är svårast i detta, för den som inte har rätt verktyg, det är att få lös bulten till remskivan. Remmen byter man på max 10 minuter när kamremskåpa och remskiva är borta, och då har man slöat massor. :D
Total arbetstid för kamremsbyte i lugn takt med snuspaus är kanske 1 timme.

Mvh/ Adde

Postat: ons 22 jun 2005, 17:47
av Ramon
Har du ingen turbo, så har du en B230F ja, annars har du en B230FT. För att virra till det yttrerligare så finns det även B280F som är en sexa, samt en D24 som är dieselsexa. Har mycket svårt att tro att du har en B204FT/GT som är en 16 ventilers turbo. Men det kan vara en B234F, om du har en 16 ventilare.
Det är enkelt att se skillnad på en B230F och en B234F, för B230F har smal ventilkåpa, medans B234F har bred ventilkåpa och texten DOHC på ventilkåpan.
Vill bara göra ett tillägg, det finns även B230FB som jag har i 944:an, 131hk.

Postat: tor 23 jun 2005, 08:45
av Addekarlsson
Ramon skrev:
Har du ingen turbo, så har du en B230F ja, annars har du en B230FT. För att virra till det yttrerligare så finns det även B280F som är en sexa, samt en D24 som är dieselsexa. Har mycket svårt att tro att du har en B204FT/GT som är en 16 ventilers turbo. Men det kan vara en B234F, om du har en 16 ventilare.
Det är enkelt att se skillnad på en B230F och en B234F, för B230F har smal ventilkåpa, medans B234F har bred ventilkåpa och texten DOHC på ventilkåpan.
Vill bara göra ett tillägg, det finns även B230FB som jag har i 944:an, 131hk.
(S)
Varför missar jag alltid en motorbeteckning? *skrattar*
Tur du finns här Ramon, så du kan rätta mig när jag har fel/missar nått. :wink:

Mvh/ Adde

Postat: tor 23 jun 2005, 08:46
av Pedro
Ok, tack för svaren! Kul att ni vill dela med er av era kunskaper!
Pedro

Postat: tor 23 jun 2005, 10:36
av Addekarlsson
Bland annat det forum är till för. :wink:

Mvh/ Adde

Postat: tor 23 jun 2005, 11:31
av enpc
Hej
Kanske lika bra att byta vattenpump och dom främre tätningarna (packboxar) för axlarna när du ändå är i farten :?: om det nu var längesedan det gjordes :?: . Köp en Haynes gör-det-själv handbok. Då kan du byta kamrem själv :wink: (om du inte har något emot att meka lite) :roll: Du behöver inga specialvertyg för detta jobb. Annars så tycker jag att 1000-1500 till polarn verkar skäligt för jobbet. :)

Mvh enpc :D

Postat: fre 01 jul 2005, 22:18
av andezon
att byta kamrem kostar ca 1100:- för arbete och material, men kan skilja från verkstad till verkstad, behöver man även byta spännrulle, så till kommer det några hundra

Om din kompis är van vid detta arbete bör han fixa det på 30-40 min

Postat: lör 02 jul 2005, 01:05
av prototypen
http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/AA ... UNI_05.pdf

Original kamrem på Volvo återförsäljaren 263:- enl. nice price för rem till en 940 1993.