Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Karlstad
Förklara vart spjällhuset sitter och hur man på ett bra sätt får det rent.

Har en 944 gl -94.

Om man gör rent detta så skall tomgången öka något.
Just nu är tomgången ca 500 rpm.

Vore toppen om nå´n kunde visa foto på objektet i fråga (spjällhuset).

Vh Stefan
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
Karlstad skrev:Förklara vart spjällhuset sitter och hur man på ett bra sätt får det rent.

Har en 944 gl -94.

Om man gör rent detta så skall tomgången öka något.
Just nu är tomgången ca 500 rpm.

Vore toppen om nå´n kunde visa foto på objektet i fråga (spjällhuset).

Vh Stefan

Tror du att ända sättet att höja tomgången på en bil är att göra rent spejällhuset?
Det finns en tomgångskruv.

Men om du ändå vill göra rent så föjler du bara slangen från luftfiltert. Eller ber en polare tokgasa inne i bilen när den är avstängd. Då kommer en grej stor som en snusdosa röra på sig, snusdosan sitter på spjällhuset.

Rätta mig om jag har fel =)
av SteffeB
Mr EmCom skrev:
Tror du att ända sättet att höja tomgången på en bil är att göra rent spejällhuset?

Men om du ändå vill göra rent så föjler du bara slangen från luftfiltert. Eller ber en polare tokgasa inne i bilen när den är avstängd. Då kommer en grej stor som en snusdosa röra på sig, snusdosan sitter på spjällhuset.

Tji tomgångsskruv på insprutarna LH2.4 (2). Tomgångsmotor och spjällhuskontakt fixar sånt.
Spjällhuset kan hittas med "gasametoden" men en hint är att kolla gasvajern var den stannar till vid insuget. :shock:
Gör rent med "brakeclean" eller vanlig avfettning after att du har skruvat bort det. Tänk på den tunna papperspackningen bara.
Samtidigt kan du gör rent tomgångsmotorn, det är den som "byglar" spjällhuset via 2st gummislangar.
Gör en sökning på tomgångsmotor på detta eminenta forum eller på TPC, turboperformanceclub.com/forum
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
SteffeB skrev:
Mr EmCom skrev:

Tji tomgångsskruv på insprutarna LH2.4 (2). Tomgångsmotor och spjällhuskontakt fixar sånt.
Spjällhuset kan hittas med "gasametoden" men en hint är att kolla gasvajern var den stannar till vid insuget. :shock:
Gör rent med "brakeclean" eller vanlig avfettning after att du har skruvat bort det. Tänk på den tunna papperspackningen bara.
Samtidigt kan du gör rent tomgångsmotorn, det är den som "byglar" spjällhuset via 2st gummislangar.
Gör en sökning på tomgångsmotor på detta eminenta forum eller på TPC, turboperformanceclub.com/forum
Jag var nyss ute och kollade min bil efter fel med diagnosgrejen. Jag fick 2-3-4 vilket är "spjällhuskontakt vid tomgångsläge" vad menas med det?
Bilen har lite konstig tomgång, ligger på ca 1-1200 varv, men jag trodde det var nån kallstartsventil som spökade. Vad kan jag göra åt den där kontaket? Någon som vet?

Sorry att jag lånar tråden, men du har ju fått svar på din fråga =)
av Karlstad
Jag är ledsen att göra dig besviken MR EMCOM. Det finns ingen justerskruv för tomgången.
Skruven som du troligen har sett är inte lämplig att justera tomgången med.(höjer man varvet med den så stiger också kallstarts varvtalet, alldeles för mycket. Ledsen att rätta dig.

Tack Stefan Björklund för utförlig och korrekt beskrivning.
av SteffeB
Mr EmCom skrev:
Jag var nyss ute och kollade min bil efter fel med diagnosgrejen. Jag fick 2-3-4 vilket är "spjällhuskontakt vid tomgångsläge" vad menas med det?
Bilen har lite konstig tomgång, ligger på ca 1-1200 varv, men jag trodde det var nån kallstartsventil som spökade. Vad kan jag göra åt den där kontaket? Någon som vet?

Om du tar handen på rullen vid spjällhuset och rör den ca 1 mm så ska höra ett litet klickljud från en mikrobrytare som sitter på motsatt sida från "gasrullen".
Den ger signal till boxen att det är tomgångsläge och börjar då justera tomgångsmotorn.
Du ser en sladd som går till spjällhuskontakten, lätt att hitta.
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
SteffeB skrev:
Mr EmCom skrev:

Om du tar handen på rullen vid spjällhuset och rör den ca 1 mm så ska höra ett litet klickljud från en mikrobrytare som sitter på motsatt sida från "gasrullen".
Den ger signal till boxen att det är tomgångsläge och börjar då justera tomgångsmotorn.
Du ser en sladd som går till spjällhuskontakten, lätt att hitta.
OK tack för det =)
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]