Sida 1 av 2
Vinbrute spolare
Postat: lör 18 jun 2005, 12:32
av mrsniper
Hej
Mina vindrutespolare har dåligt tryck & sprutar bara en liten bit upp på rutan. Spolaren på bakrutan fungerar inte alls.
Vad kan felet va :?:
Hur rätar jag till detta :?:
Bil: 745:a -86:a Motor: B230A
Postat: lör 18 jun 2005, 13:13
av Ramon
Ja, dessa fel kan bero på flera saker... Att bakrutespolaren ej fungerar kan bero på att munstycket är blockerat av något, dvs. Igentäppt. Slangen kan även vara urkopplad (mindre troligt ifall det funkat tidigare), klämd eller blockerad. Jag förmodar att du kollat så du har tillräckligt med spolarvätska i behållaren, för är det väldigt lite så kan det hända att det inte sprutas så jämnt och bra rutan.
En fråga förresten, kommer spolarvätskan ut på framrutan direkt, fast med dåligt tryck, eller går spolarpumpen lite innan den börjar spruta vätskan? Viktigt att veta innan jag kan säga mer säkert vad detta fel på framrutan beror på...
Postat: mån 04 jul 2005, 15:44
av VaCUm
För mig tar det ca en halv sekund innan det kommer nått på rutan. Det högra munstycket har sämtre tryck.
Postat: mån 04 jul 2005, 19:25
av Sparkz
Tryckventilen brukar vara kass, en röd/svart som sitter mitt på torpedväggen. Den gamla typen hade ett hål i locket och brukade läcka, nu är hålet borta men det kan fortfarande bli dålig fart på vätskan igenom den. 52:- på Volvo, köp den nån annanstans!
Strålkastarspolarna har också en tryckventil, kolla så inte den läcker.
Direkt efter pumpen sitter en avluftningsventil, ett T-kors med en kula i. Den kan vara tät. Kolla noga hur den sitter när du tar loss den så den inte hamnar fel.
Postat: mån 04 jul 2005, 22:45
av VaCUm
Sparkz skrev:Tryckventilen brukar vara kass, en röd/svart som sitter mitt på torpedväggen. Den gamla typen hade ett hål i locket och brukade läcka, nu är hålet borta men det kan fortfarande bli dålig fart på vätskan igenom den. 52:- på Volvo, köp den nån annanstans!
Strålkastarspolarna har också en tryckventil, kolla så inte den läcker.
Direkt efter pumpen sitter en avluftningsventil, ett T-kors med en kula i. Den kan vara tät. Kolla noga hur den sitter när du tar loss den så den inte hamnar fel.
Nu skall det grävas under huven
Varför inte köpa hos volvo?
Strålkastarspolarna är helt defekta på min 740. Varken motor eller sprut där. Torkarbladen är dessutom spruckna. Känns inte direkt värt att laga än.
Postat: tis 05 jul 2005, 08:30
av Addekarlsson
VaCUm skrev:Nu skall det grävas under huven 
Varför inte köpa hos volvo?
Strålkastarspolarna är helt defekta på min 740. Varken motor eller sprut där. Torkarbladen är dessutom spruckna. Känns inte direkt värt att laga än.
Varför köpa ett t-kors för 52 kr hos volvo, när du köper ett t-kors för 10 kr på macken?
Strålkastarspolarna är bara utrota. Dom är fula och kräver en massa tid för att fungera bara. Besiktningen säger inget om du tar bort dom, så länge du tar bort allt. Lämnar man piggarna från motorerna, kan dom klaga lite på vasst utstickande föremål.
Motorerna sitter med 2 muttrar styck. :D
Sitter delbara kontakter en bit in på kablarna, så behöver du inte klippa dom.
Mvh/ Adde
Postat: tis 05 jul 2005, 08:59
av VaCUm
Addekarlsson skrev:VaCUm skrev:Nu skall det grävas under huven 
Varför inte köpa hos volvo?
Strålkastarspolarna är helt defekta på min 740. Varken motor eller sprut där. Torkarbladen är dessutom spruckna. Känns inte direkt värt att laga än.
Varför köpa ett t-kors för 52 kr hos volvo, när du köper ett t-kors för 10 kr på macken?
Strålkastarspolarna är bara utrota. Dom är fula och kräver en massa tid för att fungera bara. Besiktningen säger inget om du tar bort dom, så länge du tar bort allt. Lämnar man piggarna från motorerna, kan dom klaga lite på vasst utstickande föremål.
Motorerna sitter med 2 muttrar styck. :D
Sitter delbara kontakter en bit in på kablarna, så behöver du inte klippa dom.
Mvh/ Adde
Ok. Det var en enkel anledning
Planen är att sälja bilen till hösten. Allt skall fungera på bilen och det skall inte vara några problem med besiktningen.
Alla smågnissel och sånt i bilen skall bort. Mindre fel = lättare att sälja till ett bra pris.
Det är exempelvis ett mycket jobbigt gnissel i instrumentpanelen pga en spricka. Jag funderar på att dra ihop sprickan underifrån så att den blir mindre och slutar gnissla.
Det är iofs mycket jobbig så jag tror att jag köper en ny panel istället.
Postat: tis 05 jul 2005, 11:01
av VaCUm
Kilade ut på en liten rast på jobbet och tog bort y-kopplingen. Det är helt hopplöst att blåsa luft genom den i alla fall. Jag tror att jag kommer ihåg hur den var ditsatt men logsiskt sett borde spolarvätskan komma in på dens nersida och fara ut på varsin sida till munstyckena.
Postat: tis 05 jul 2005, 11:04
av Addekarlsson
VaCUm skrev:Kilade ut på en liten rast på jobbet och tog bort y-kopplingen. Det är helt hopplöst att blåsa luft genom den i alla fall. Jag tror att jag kommer ihåg hur den var ditsatt men logsiskt sett borde spolarvätskan komma in på dens nersida och fara ut på varsin sida till munstyckena.
Stämmer bra det. Det ska gå att blåsa genom den nedre, ingående. Dom övre, utgående ska du inte kunna blåsa i, för det är en backventil.
Mvh/ Adde
Postat: tis 05 jul 2005, 11:08
av VaCUm
Addekarlsson skrev:VaCUm skrev:Kilade ut på en liten rast på jobbet och tog bort y-kopplingen. Det är helt hopplöst att blåsa luft genom den i alla fall. Jag tror att jag kommer ihåg hur den var ditsatt men logsiskt sett borde spolarvätskan komma in på dens nersida och fara ut på varsin sida till munstyckena.
Stämmer bra det. Det ska gå att blåsa genom den nedre, ingående. Dom övre, utgående ska du inte kunna blåsa i, för det är en backventil.
Mvh/ Adde
Då är det helt klart fel på denna. Det går inte att blåsa genom den över huvud taget. Det måste nog vara ett redigt tryck för att nått skall komma igenom och det förklarar fördröjningen innan det kommer nått.