Sida 1 av 1

945 dör

Postat: tis 14 jun 2005, 21:05
av Gloggen
Hej, ny på forumet dock ej ny med volvo, har haft olika modeller sedan -85 (pv.142.240.260.740.940).

Nu till mitt bekymmer; idag har jag en 945 GL -91 med 230FB-motor.
Det stora problemet är att den dör efter en tids åkande (20-30min) ibland.
Den misständer något vid ca 3000-4000v/m vilket ger en acc tröskel å ngt ojämn gång vid jämn hastighet i nämnda varvatals register.
Tomgången är jämn å varvar man obelastat märks ingen misständn.

Förlopp:
Lambdasondslampan tänds upp i samma sekund motorn lägger av.
Stänger av tändning å avvaktar 1min, startar å kör vidare ibland hela resan eller tills nästa stopp etc.
Lamda-lampan förblir sedan tänd ett antal starter.

Åtgärdat:
Kollat vakumslangar å bytt några misstänkta.
Rengjort vevhusventilation.
Kontrolerat kolkanister (vakumventil).
Ny Lamdasond.
Nya Stift.
Nya Tändkablar.
Nytt Fördelarlock.
Ny Rotor.
Ny Tändspole.
Ny Luftmassemätare.
Nytt Bränslefilter.
Nytt Luftfilter.
Kollat ansl till Tändn-box.
Kollat ansl till Inspr-box.
Kollat minus/jord till boxarna.

Felkod 1-4-4 Dålig/ingen lastsignal.

Tacksam för tips å trix för att komma till rätta med problemet.

Postat: tis 14 jun 2005, 21:57
av Sparkz
Relät till bränslepumpen?

Felkoder i uttag 6?

Postat: tis 14 jun 2005, 22:13
av Gloggen
Sparkz skrev:Relät till bränslepumpen?

Felkoder i uttag 6?
Skulle vara om reläet är taskigt (kontaktorn sliten så den ligger å skrattar, alt spolen dålig), kan vara värt att byta.
Reläet slår iaf till, för pumpen går.

Felkod i uttag 6 1-1-1
Felkod i uttag 2 1-4-4

Postat: tis 14 jun 2005, 22:36
av Sparkz
Oki, det är ett dubbelrelä, en kontakt till pumpen och en till lite annat i bränslesystemet, bl a relät på kylvätskebehållaren. (kolla det med)
Det brukar vara lödningarna som ger sig i pumprelät, ta isär och titta.

Postat: tor 16 jun 2005, 18:40
av Gloggen
Plockade isär bränslereläet och lödde om ( för säkerhets skull) såg jysst ut kontaktorer etc. - ingen skillnad.

Bytte nyss varvtalssensorn (kablaget var tort å nött), om ev avbrott eller krypströmmar till jord, men nej inte.

Har inte fått stopp under 30min provkörning men småryckningar kvarstår samt acc-tröskeln likaså.

Tacksam för mer ideer, mina egna börjar ta slut.

Edit: kollade felkoder på "skoj" 1-1-1 i båda uttagen , ska kolla igen efter ev stopp.

Postat: lör 18 jun 2005, 18:44
av Gloggen
Efter att ha "rotat" runt en del i motorrummet under da'n så verkar allt vara som bortblåst, drar jämt å fint vid acc å ryckfritt vid lugn jämn hastighet/varvtal.

Verkar som det var varvtalssensorn.

Hoppas man vågar åka på semester nu :D