Sida 1 av 2
Ljusbrunt klet under oljelocket.
Postat: sön 16 dec 2007, 16:00
av martinu
Hej,
jag har en volvo 745 glt 16v -90. När jag lyfter på oljelocket och kollar under det efter jag har kört så är det som en ljusbrun klet där. ska det se ut så? Det har intr sett ut så för ca 1 vecka sedan. Kan det ha att göra med att det har varit lite småkyligt sista dagarna (16-18 minus) :D
Sedan gjorde jag rent vevhusventilationen för ca 2 veckor sedan och det som fanns i den hade också samma färg,, :???:
Snälla hjälp mig :D
Postat: sön 16 dec 2007, 17:08
av Lilja
Kan vara toppackningen som gått. Det brukar se ut så om den har läckt kylarvätska in i oljan. Kolla även hur det ser ut i expansionskärlet till kylarvätskan. Oljan har i regel högre tryck än kylarvätskan så det brukar tryckas ut där.
Det kan även om du har tur bara vara kondens vatten pga att du kört för korta stäckor.
Postat: sön 16 dec 2007, 19:00
av #27
Kör du mycke korta sträckor? kan vara kondens...
Postat: sön 16 dec 2007, 22:40
av martinu
#27 skrev:Kör du mycke korta sträckor? kan vara kondens...
ja jag kör nästan bara korta sträckor :)
Postat: sön 16 dec 2007, 23:12
av Arne
Det är nog bara kondens. Varmkör bilen ordentligt och håll efter vevhusventilationen så är det nog inggen fara. Montera in en elektrisk motorvärmare och kupevärmaruttag och börja använda motorvärmare, ställ in en timer så den går 2-3 timmar innan du tar bilen på morgonen. Du sparar bränsle och motorn mår mycket bättre, dessutom är det trevligare att sätta sig i en varm bil på mornarna.
Postat: mån 17 dec 2007, 00:41
av martinu
jag använder alltid motor och kupevärmare
Postat: mån 17 dec 2007, 18:54
av Kokodril
Jag såg samma sak på min idag och blev ganska orolig.. När jag bytte oljan för en vecka sen såg den fin ut. Inte en tillstymmelse till vatten i den. Men idag när jag lyfte på locket var det ett grått klegg på insidan av locket.
Kan nämnas att jag har kört många korta sträckor den senaste veckan när det varit kallt. Till och från jobbet, till och från affären.. så motorn har aldrig kommit upp i temperatur ordentligt. Är det kondensvatten?
Sen kapar jag tråden med en annan fråga... Den pissar ut olja från påfyllningslocket. Jag har känt att det börjat lukta bränd olja av den och idag såg jag att locket läcker ganska duktigt och oljan rinner ner mot grenröret och luktar **** :shock: Vad gör man åt det? För så här vill jag inte köra omkring
Postat: mån 17 dec 2007, 19:12
av #27
Kokodril skrev:
Kan nämnas att jag har kört många korta sträckor den senaste veckan när det varit kallt. Till och från jobbet, till och från affären.. så motorn har aldrig kommit upp i temperatur ordentligt. Är det kondensvatten?
Sen kapar jag tråden med en annan fråga... Den pissar ut olja från påfyllningslocket. Jag har känt att det börjat lukta bränd olja av den och idag såg jag att locket läcker ganska duktigt och oljan rinner ner mot grenröret och luktar **** :shock: Vad gör man åt det? För så här vill jag inte köra omkring
Jag tror att du har kondens kör så att motorn blir varm och kolla sen..
Hur ser packningen ut i locket? går att byta om den är "stenhård"...
Postat: mån 17 dec 2007, 19:28
av Arne
Du har väl kollat så vevhusventilationen inte är tät, annars är det nog packningen i oljepåfyllningslocket som inte är bra.
Postat: mån 17 dec 2007, 19:57
av Kokodril
#27 skrev:Kokodril skrev:
Kan nämnas att jag har kört många korta sträckor den senaste veckan när det varit kallt. Till och från jobbet, till och från affären.. så motorn har aldrig kommit upp i temperatur ordentligt. Är det kondensvatten?
Sen kapar jag tråden med en annan fråga... Den pissar ut olja från påfyllningslocket. Jag har känt att det börjat lukta bränd olja av den och idag såg jag att locket läcker ganska duktigt och oljan rinner ner mot grenröret och luktar **** :shock: Vad gör man åt det? För så här vill jag inte köra omkring
Jag tror att du har kondens kör så att motorn blir varm och kolla sen..
Hur ser packningen ut i locket? går att byta om den är "stenhård"...
Jag var precis ut och kollade oljan på stickan och den ser fin ut. Det var bara på locket det var kleggigt.
Jag kände på packningen och den var precis som du säger - stenhård. Ska den vara mjuk så är den långt ifrån frisk.. Brukar de packningarna finnas inne hos Volvo så att jag kan få tag i en direkt imorrn?
Vevhusventilationen har jag inte kollat. Kan den orsaka att det läcker från locket?