Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
B230 FB tror jag den heter (2,3l utan turbo, 115 hk). Har bytt tändstift utan förbättring. Bilen går kanonbra förutom att den tvekar någon sekund (acceleration uteblir) runt uppskattningsvis 2000 varv. Det sker helt mjukt och utan dramatik och visste man inte bättre hade man kanske inte ens märkt det. När den tagit sig förbi det krånglande varvtalet varvar den vidare utan problem. Felet märks mest vid fullgas. Rimligen måste det råda brist på antingen luft, bensin eller tändning vid detta varvtal. Frågan är vad. Förslag på åtgärder?
av F_Palle
Skulle väl kunna vara bensinfiltret , inte bytt på ett tag eller?

mvh
Användarvisningsbild
av Lilja
Min gör ungefär samma sak. Tappar kraft på runt 2000 varv eller lite över, har inte provat att fortsätta varva den dock. Detta tycks dock endast hända när den är kall. I mitt fall har jag bytt bränsefilter och gjort en ordentlig service med bytt både kamrem alla oljor tändstift etc.
Har hört om ett antal andra personer som haft samma problem och någon har sagt att det hjälper att byta bränsestyrenhet men jag har inte direkt provat det. Kanske nån vakuumslang?
av 945S
Känns som det borde vara ett mer konstant problem vid alla varvtal om bensinfiltret vore igensatt, men det är ju billigt och lätt (ta i trä) att byta så jag får väl göra det och se efter.

Mitt fel uppträder även när bilen är varm, för att förtydliga. Motorn är för övrigt en FD och inte en FB tydligen, om det nu har någon sexuell betydelse.

Bränslestyrenhet låter väldigt dyrt att byta på måfå så det tror jag vi väntar med så länge detta fel inte kan bekräftas.

Vakuumslangar, finns det sådana på insprutare? Man kanske borde kolla så att alla slangar och sladdar sitter fast rent generellt i motorn dock.

Tack för tipsen så långt.
Användarvisningsbild
av lilleman
spruta startgas på alla slanganslutningar och runt insugningsröret på packningen det är vanligt att den packningen ger upp mvh/roger :)
av 945S
Uppdaterar denna gamla tråd med att jag nu har haft tid att kontrollera luftmassemätaren med voltmeter (UA), bytt luft- och bränslefilter, kontrollerat alla slangar jag hittat efter hål samt sprutat en halv flaska startgas runt insuget utan förändring. Inga felkoder är det heller. Enda övriga symptomet förutom denna tvekan är hög förbrukning (uppemot 1,4l vid blandad körning) Fler ideér?
av SteffeB
Nollställ boxen, dvs rensa minnet i den, ta ut säkring 1 i ca 30 minuter (eller över natten)(lättare än att lossa batteripolen och koda om stereon också)
Systemet är adaptivt, dvs självlärande om körstil etc, dvs om det får för sig att du bara kör korta sträckor så ska det feta upp pga kall motor.
När du sen sätter i säkringen så ska du helst köra ca 5-10 mil i lugnt landsvägstempo, dvs håll hastigheten och se bör iallafall förbrukningen bli normal igen.
Har du gjort rent i spjällhuset och justerat spjället mot microbrytaren? Samlas mycket skit där som kan påverka responsen på gaspedalen, yckig tomgång mm.

Hur ser tändstiften ut? Byt om du är tveksam.
av 945S
Förbrukningen är nu plötsligt nere på 1,16. Vilket antagligen kan anses vara normalt. Jag kör en hel del med bensinvärmare skall tilläggas.

Förra veckan kopplade jag ur batteriet pga elarbeten. Vet inte om det hann ge utslag på denna tankning. Skall prova att ta ur säkringen.

Det här att den kör med rik blandning vid korta sträckor, tar den hänsyn till att jag nästan alltid förvärmer motorn med bensin- eller motorvärmare, eller kör den med fet blandning ändå (i onödan alltså)?

Tändstiften är bytta nyligen, och de gamla såg fina ut. Jag skall ta en titt på spjällhuset.
Tackar för tipsen.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]