Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har precis fått oljan i AW70 automaten bytt på Bilia. Man har inte skruvat ur pluggen i sumpen utan bara spolat lådan, anses detta var OK? Jag menar, blir det inte olja kvar i botten på sumpen där de flesta föroreningar ligger? Tacksam för råd. :?:
Användarvisningsbild
av Pliind
jag gjorde inte det heller på min automat, och den går fin fint nu efter 4 månader (hade vatten i lådan) så ser inge problem med detta...
av Addekarlsson
Bottenpluggen lossades inte på min 960 heller, när den spolades på volvoverkstad.
Om det är rätt eller inte, det vet jag inte. Men jag har inte läst nånstans att man ska lossa den pluggen vid spolning av lådan.
För tömma den vägen ger nästan ingenting. Fortfarande massor med olja kvar i turbin och oljekylare, om man har sådan.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Pliind
precis, gubben jag köpte bilen av sa att jag skulle ta bort pluggen men där är ju lite dumt då bara 2 liter åker ur då.. om man inte orkar skruva loss->tappa ur->skruva på->fylla på osv.. sen ser man ju hur oljan ser ut när man har spolat klart! :)
av olha00
Ok, att inte lossa pluggen verkar vara ok. Jag förstår att man inte får ut så mycket olja den vägen, men jag misstänkte kanske att man inte fick ut det som samlar sig längst ner i systemet om man "bara" spolade.
Användarvisningsbild
av Pliind
men det som ligger på botten måste ju komma ut någång? ;P alltså kommer det ut när man spolar! :P
av olha00
Förvisso så cirkulerar ju oljan, men jag ser framför mig ett scenario där muggiga oljerester lurar i hörnen av sumpen... Fast, jag släpper det nu, är väl bara nojig! Man hör ju så mycket om hur kliniskt rent allt måste vara i en automat.
av Addekarlsson
Man ser på gamla oljan om det måste rivas mer eller inte, och har bilia bedömt att det inte behövdes, så bör det vara så med. :wink:
Eftersom du gjort spolningen på verkstad, så har du ju nån form av trygghet genom det i alla fall, om nått skulle hända.

Men jag är tveksam att nått skulle hända. Då hade dom sagt nått. :)

Mvh/ Adde

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]