Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av percy
Hej

Som rubriken anger så är jag frågande i vad jag ska köpa för repsats till oken bak till min 745:a -88b. Misstänker att det är en med stel bakaxel.

jag hittar två varianter till ATE eller lukas men vet inte vilken jag har och inte heller vilken diameter som kolvarna har.

Vilken ska jag ha? någon som vet? Hur kan jag se skillnad?

chipp

Percy
av emil_yttervik
kolla hur klossarna sitter fast, det är olika infästningar till olika tillverkare.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Titta på dörrstolpen mellan dörrarna, där ska sitta en
lapp om vad bilen är utrustad med.
av percy
hmmm, att läsa på klisterlappen hade vatt najs. Nu är det ju tyvärr så att den visade sig vara bortriven och därmed till nytta för någon annan än mig. :(

När det gäller att se på oket så det enda jag tycker mig se är att det är ett "en kolvs" ok. Jag har inte förmåga att se skillnad mellan olika ok därför att jag inte vet vad jag ska leta efter.

Finns det något signifikant tecken på de olika modellerna? Någon?

Pliiiis

// percy
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Titta på produktskylten under huven (den med typbeteckning etc.)
Andra sifferraden (längst till höger) Vilken siffra har du?
av percy
dumbedidumbedidum

en promenad senare och jag säger; 10

om jag nu tittat på rätt skylt... :o
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bilden lånad av Sparkz
Bild
Titta på bilden "produktskylt" och bokstaven E, på din skylt är det en siffra mellan 2 & 6 där.
av percy
jooo

Det är vad jag hade kunnat hoppas på. *Nu gör jag mig beredd på det värsta* Med en dåres envishet framhärdar jag och hävdar bestämt att det är står 10 eller 1 0. Tyvärr inte en siffra mellan 2 och 6.

Nu har jag inte någon schyrre url att länka till men kan maila bild om så önskas. Pm:a mig så skickar jag.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du har ATE, troligtvis 40mm kolv.
av percy
Tack.

Insatsen uppskattas.

// percy
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]