Sida 1 av 1

Kammrem volvo 740 GLT

Postat: sön 15 maj 2005, 19:37
av volvo 740
Hej

En fråga jag har undrat över när de gäller kammremen på en volvo 740glt års 89

på vilken %är de att man kan klara sig undan motorhaveri om kammen råkar gå av??

MVH Kent

Postat: mån 16 maj 2005, 01:33
av Arne
Du menar om kamremmen går av. 100% chans att du får ett motorhaveri.

Postat: mån 16 maj 2005, 16:17
av Addekarlsson
Som Arne säger, du åker garanterat på ventilsallad om kamremmen går av. Det är så tight mellan ventiler och kolvar, så det måste fungera. Annars är det krökta ventiler som gäller.
Är du osäker på när remmen är bytt, så byt den.
Ta även bort balansaxelremmen, för går den av, riskerar du ventilsallad oxå. För den brukar trassla in sig i kamremmen, med följd att kamremmen går av.

Mvh/ Adde

Postat: mån 16 maj 2005, 16:28
av Halmstad-Tompa
Jag har en E-motor i min bil...hur klarar sig en sådan om kammen går sönder :roll:

Postat: mån 16 maj 2005, 18:40
av volvo 740
Tackar för svar!! :D

Ska ta o byta den :wink: ..inte roligt med motorhaveri :cry:

Postat: ons 18 maj 2005, 10:39
av prototypen
Är det en 8 eller 16 ventilsmotor??

1989 fanns det ett GLT-paket med div. options till den vanliga GL, men motor var fortfarande en B230.

På 8 ventils motorerna är det bara om man har en H-kam (tidiga B23E) som får ventil-kolv krock då remen går av, övriga händer det ingen med förutsatt att man har original Volvo kamaxel.

På 16 ventilsmotorerna krockar ventiler och kolvar på samtliga B234/B204 motorer.

Postat: tor 19 maj 2005, 12:55
av volvo 740
Det är en b230 är de då en 16v motor??men de behöver de inte vara eller??

Postat: tor 19 maj 2005, 22:04
av Sparkz
230 = 8V
234 = 16V

Postat: fre 20 maj 2005, 08:11
av Addekarlsson
204 = 16V Turbo.... :wink:

Mvh/ Adde