Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uffejl
#128775
Vad kan felet vara på min 745 88B som är ogämn på tomgång????? dignosen vissar 1-1-1 och tomången är normal en stund när bilen är kall sedan varierar den mellan ca 1200-1800 varv men oftast ligger den på ca 1500varv, när jag rör på kontakten till spjällägesgivaren så ökar varvet om det är normal tomgång, mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128780
Börja med att rengöra spjällhuset..
av uffejl
#128789
kan jag lägga spällhuset i bensin för att rengöra detta???? mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128799
uffejl skrev:kan jag lägga spällhuset i bensin för att rengöra detta???? mvh från ulf.
Skruva bort spjällkontakten bara...
När huset är helt rent, lossar du stoppmuttern på justerskruven till spjällarmen och skruvar denna (moturs) några varv! Öppna och släpp spjällarmen ett par ggr. Skruva tillbaks skruven tills den precis når spjällarmen. Skruva ytterliggare 3/4 varv och spänn stoppmuttern.
Sätt tillbaka spjällkontakten, men skruva inte fast den helt! Justera kontakten så den klickar just då spjället börjar röra sig.

OBS! Om packningen är dålig mellan insug och spjällhus, måste denna bytas!!!
av Addekarlsson
#128804
Vandrande tomgång vid varm motor säger du.
Då säger jag, börja leta tjuvluft, innan du plockar ner gasspjäll.
En burk startgas och spraya runt/på allt som har med luft till insuget att göra.
Varvar motorn upp, så har du hittat läckan.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128821
Jag citerar: "när jag rör på kontakten till spjällägesgivaren så ökar varvet om det är normal tomgång".
Min tanke då, är att spjällhuset är så smutsigt att spjället inte stännger helt alltid...utan det ligger på gränsen! När han sedan petar på kontakten så avaktiverar han tomgångsmotorn o.s.v.
Ett enkelt sätt att få veta om huset är igensotat, är att strypa slangen till tomgångsventilen! Stannar motorn, så rengör! Det är dock aldrig fel att hålla spjällhus, vevhusventilation, luft/vakumslangar & tomgångsventil rena.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128916
Addekarlsson skrev:Ber om ursäkt, jag missade det. *ställer mig i skamvrån en stund*

Mvh/ Adde
:lol:
Men det är bra att göra ett påpekande som du gjorde. Det är ju inte omöjligt att det finns en läcka!
av Addekarlsson
#128931
Mmm, för pendalnde tomgång, då börjar jag alltid kolla tjuvluft.
Bara på B234 och B204 jag skippar att kolla tjuvluft, och ger mig på spällhuset direkt, eftersom spjällbrickan har en förmåga att alltid lossna på dessa motorer.

Mvh/ Adde
kopplingslägesgivare V70 -02

På vår V70N 2,4 -02 har vi också[…]

Tänk på att när du/ni använde[…]

Byta topplockspackning Volvo V70 2.4

Kamrem och multirem bör bytas i samband med […]

Finnst där nogon mölighet att få f[…]