Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Oberg
Hej

Har en 965 -96 som är väldigt förtjust i olja, särskilt om man drar tungt, båt/husvagn. Om man kör med bara bilen så drar den inte onormalt mycket. Misstänker att den främst trycker ur sig oljan via packboxen på utgående axeln eftersom det droppar en del olja om den.
Är den någon som har någon uppfattning om att det är normalt att det den drar mer när man drar tungt/högt effektuttag? Blir det högre vevhustryck då eller kan det vara så att något annat kan bidra med att höja trycket. Jag gissar att slitna kolvringar skulle kunna ge liknande symtom, men bilen har bara gått 16500 mil och den har dragit olje sedan strax efter jag köpte den vid 9000 mil så det borde inte vara fallet.

Tacksam för råd /Peter ??:-/
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla vevhusventilationen så den inte är täppt, för är den täppt så
kan det bli övertryck så det trycker ut olja.
av SteffeB
Har för mig att volvo5orna (850 etc) har problem med att bakre packboxen blir hård och därmed tätar dåligt (beroende på vilken olja som användes).
Finns nån specialtillsats till oljan som ska mjuka upp gummit, diskuterades på TPC-forumet för evigheter sedan.
Användarvisningsbild
av Oberg
igelkottar skrev:Kolla vevhusventilationen så den inte är täppt, för är den täppt så
kan det bli övertryck så det trycker ut olja.
Har bytt flamdämparen och den gamla såg fin ut, men den byttes ändå när det ändå var isär, så det felet bör det inte vara. Om det nu inte kan vara stopp på något annat ställe i kanalen.
Användarvisningsbild
av Oberg
SteffeB skrev:Har för mig att volvo5orna (850 etc) har problem med att bakre packboxen blir hård och därmed tätar dåligt (beroende på vilken olja som användes).
Finns nån specialtillsats till oljan som ska mjuka upp gummit, diskuterades på TPC-forumet för evigheter sedan.
Den här motorn är ju i princip en 850-motor med en burk till, stämmer till och med om man räknar på det 170hk/5cyl = 204hk/6cyl. Något förenklat sätt att se på det men ändå :) Har oxå läst att läckande packbox är ett typfel för 960 så det är väl ganska troligt att det enda rätta är att slita av automaten och byta packboxen. Det har nog gått för lång tid för att den befintliga ska gå att mjuka upp, är nog sliten vid det här laget.
Innan jag gör det vill jag dock vara säker på att det är så att vevhustrycket verkligen blir högre under hård belastning.
Användarvisningsbild
av Oberg
Har alltjämt inte bytt någon packbox, tar emot lite eftersom det är en lite besvärligare operation. Tycker inte det verkar läcka så mycket den vägen. Har dock fått en ny tes som jag jobbar på. Trodde att vevhusventilationen var ok i.o.m att jag bytte flamdämparen, men efter lite zappande på forumet så har jag insett att det med största sannolikhet är oljefällans retur in i blocket som spökar. Hade borta gummislangen till insuget härom dagen (för att få mer plats för att rota med bromsrören) och luftspjället var rejält kletigt så det verkar åka in olja den vägen. Har beställt en ny oljefälla så om några dar så ska jag nog kunna rapportera av hur den såg ut.
av Volvokarl
Oberg skrev:Har alltjämt inte bytt någon packbox, tar emot lite eftersom det är en lite besvärligare operation. Tycker inte det verkar läcka så mycket den vägen. Har dock fått en ny tes som jag jobbar på. Trodde att vevhusventilationen var ok i.o.m att jag bytte flamdämparen, men efter lite zappande på forumet så har jag insett att det med största sannolikhet är oljefällans retur in i blocket som spökar. Hade borta gummislangen till insuget härom dagen (för att få mer plats för att rota med bromsrören) och luftspjället var rejält kletigt så det verkar åka in olja den vägen. Har beställt en ny oljefälla så om några dar så ska jag nog kunna rapportera av hur den såg ut.

Hur har det gått med bytet av oljefällan och packboxen ? Har också en 3,0 a 960-96 som läcker olja o jag lät byta packboxen bak bara för ett år sen !!
Användarvisningsbild
av Oberg
Jodå, jag har bytt oljefällan, var ingen rolig operation, följde en instruktion för en 850, men jag lyckades inte få bort insugningsröret pga att det står på en gummibuffert som vägrade släppa taget om insuget. Kunde dock bända det åt sidan och lirka ut den gamla fällan och lyckades även få dit den nya. Gjorde ren lite slang som var grumsiga, men den gamla fällan var det inget märkbart fel på och inte heller returen in i blocket. Verkar inte vara det som var felet. Har idag ingen plan på att byta packboxen. Hittar jag inget klart fel så kommer jag att fortsätta fylla på olja.

Mvh Peter
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android