Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TurboTouring
#123786
Hej!
Håller på att hjälpa min "bonusfar" med hans 744 -86. Har inte koll på vilken motor det är men det är en förgasare och i regbeviset via nätet står det att det är en 744-813 på 82kw. Bilen står 13 mil bort och jag ska dit i morgon.
Nu till problemet, han har haft en "bilmek" att byta till en beg startmotor men den funkade bara någon vecka tills den blev helt död. När man vrider nyckel så hör man ett klick från något relä eller startmotorn, när man sen vrider nyckel till startläge ser man belysningen "slocknar" som vanligt men den drar inte runt startmotorn. Var i tidsnöd när vi kollade bilen i helgen plus att jag inte hade verktygslådan med mig. Hann kolla om jorden mellan batteriet och motorn saknades med en startkabel dock utan förbättring.

Hade nu tänkt kolla jorden, visst går det en kabel under motorn till generatorn? Hade även tänkt tvångsköra startmotorn via stiften/kabelklämman på startmotorn, något mer förslag. Var sitter startreläet och hur kolla man funktionen på det?
Användarvisningsbild
av Lilja
#123790
Du kan prova bara sätta en skruvmejsel mellan solonoid kabeln och batteri plus på startmotorn och se om den går runt då. Det är dock lite blixtrande haha men det funkar. Har du ens kollat så där är batteri på bilen?
av TurboTouring
#123792
Jo, då det finns kräm i batteriet......fast vi har inte testat det under belastning.....hann inte med det. Ska testa det också tillsammans med solinoidtestet.....

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/