Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uffe1969
#123677
Har en Volvo 745:a av 86 års modell som helt nyligen börjat låta från - tror jag - framvagnen eller däromkring. Ljudet påminner om när man drar fingret runt kanten på ett glas, ett "sjungande" ljud. Det kommer i olika hasigheter och tycks inte påverkas av att man svänger åt ena eller andra hållet eller av att man bromsar. Kommer det ex vis vid 100 km/h så försvinner det om jag gasar på upp till 120 eller saktar ned till 80. Men nästa gång kan det komma i 80, eller i 120, eller i vilken hastighet som helst i stort sett. Någon som känner igen detta och/eller har några tips?
av Arne
#123740
Låter som ljudet skulle kunna komma från generatorn, kolla lagren.
av Volvo740_GLT
#123745
Kanske är Hjullagret som börjar ge upp!
hade ett missljus på min som kom och gick.
sen upptäckte jag att det hade skurit
av uffe1969
#123756
Tack för tipsen! Glömde nämna att ljudet tycks komma/börja först när bilen blivit varm, efter 2-3 mil eller så. Jag har varit inne på att det kunde vara handbromsbackarna (är ju trumma på denna och jag tänkte att trumman kanske kunde ge "resonansen") men jag bytte backar i lördags och det blev ingen förändring...dock blev handbromsen j-a bra :).

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]