Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
#121029
mifran skrev:Jag har en reperationshandbok men jag är på semester så det är lite begränsat vad man kan göra :)

Såg avsnittet för hur man justerar gaswiren men jag läste det efter att jag testat gasspjället, det var då jag märkte att jag inte fick några koder vid halvt utan bara vid fullt öppet gasspjäll. Märkte att om man drog det bakåt så hördes ett klick och man fick koden 3-3-2. Då drog jag slutsatsen att wiren kanske var för spänd ... jag vet inte vad förra ägaren har gjort.

Var på Volvo där de felsökte o de sa att tomgångsmotorn var "bränd" så jag har bytt och provat med två andra och bilen beter sig ändå lite konstigt med rusande tomgång o tomgång som ligger på 1000rpm vilket verkar lite högt.

Från början hade jag felkoder men det har jag inte längre.

Man hör att tomgångsmotorn surrar när man kör test "3 tryck" på diagnostiken, bortmonterad rör sig ventilen. Så varför verkar inte den användas. Hade hoppas på att det var gaswiren som var för spänd så att bilen tror att man är ute och kör och då kopplar bort tomgånsmotorn (när man kommit förbi första klicket), genom att släppa lite på gaswiren så kanske bilen började reglera tomgången men det blev inte bra utan extremt låg tomgång där man nästan står på näsan när man kopplar och växlar.

Får ta o läsa min Haynes lite nogrannare :) men tänkte få lite tips här.
Tomgångsmotorn skall mer än "bara" surra när du kör testet "tre tryck på diagnos..."
Den ska tydligt säga "klonk--klonk---klonk..." när den öppnar och stänger.
Jag funderar över dess spänning?? Drag ur kontakten till ventilen och mät spänningen mellan ena stiftet (blå/gul kabel) och chassi. Där skall du ha samma spänning som mellan batteripolerna.

Är detta ok, så rekomenderar jag att du rengör ventilen ordentligt och smörjer upp den. Min blev inte ordentligt rengjord förren jag lät den bada i avfettningsmedel (bara ventilen...inte motorn) och sedan smörjde jag med Biltemas teflon-spray. Nu ligger tomgången så fint runt 750rpm.

PS! Koden:3-3-2 betyder att tomgångsventilen kan börja arbeta! Får inte datorn den signalen, så ligger tomgångsventilen vilande!
Användarvisningsbild
av mifran
#122277
Får ingen ordning på tomgången den ligger nu envist på 500rpm o dippar ner när man slår på ac för att återgå till 500rpm o den stiger tilll 700rpm när acn slås av för att återgå till 500rpm.

Jag har gjort följande.

1 Från början rusade motorn till 1500rpm ibland o tomgången var hög normalt 1000rpm.

2 Kopplade jag ifrån tomgångsmotorn gjorde ingen skillnad.

3 Satte dit ny tomgångsmotor från skroten. Fortfarande rus.

4 Provade en annan tomgångsmotor från skroten. Rus med den också.

5 Volvo mätte upp tomgångsmotorn som satt i orginal o sa den var sönder.

6 Testade då tipset om att trycka 2 ggr på diagnostikknappen. Då märkte jag att första läget aldrig kom utan bara vid fullt öppet spjäll.

7 Släpte då på gaswiren så man hörde ett klick och att diagnostiken visar att man passerat detta läge (det kommer direkt inte mitt i men det ska ligga ett klick så fort man gasar?) och även fullt läge.
Efter detta har jag tomgång 500rpm hur jag än gör o kopplar jag bort tomgångsmotorns elanslutning så ligger tomgången mycket lågt så att nästan motorn dör. Så det verkar ju som det går lite luft genom tomgångsmotorn. Men är inte tomgången mycket låg?

8 Mätte upp spänningen, dock inte mot jord utan mellan kontakterna, hade inte med mig texten så jag trodde det var mellan jag skulle mäta. Där fick jag 11.8V när man slog på tändningen o startade jag motorn så steg det till 13V runt det beroende på hur mycket man gasade. Vet ju inte vad spänningen är när man ansluter tomgångsmotorn kanske sjunker den vid belastning?

9 Testade att sätta tillbaka tomgångsmotorn som satt i från början o den bara surrar vid diagnostik 2 testet, den verkar helt sönder.

10 Provade att byta tempgivaren på insuget till ett annat.

11 Bytte tryckgivaren med två andra för att testa olika. (Regina systemet lmm / BOSCH).

Vad ska man dra för slutsats av detta vad är det som kan vara fel?

Min teori är att tomgånsmotorn har alltid varit sönder, någon som haft bilen innan har justerat upp tomgången genom att spänna wiren och när jag bytte bensinpump och filer steg bensintrycket och mer bensin kommer vilket gjorde att tomgången blev högre och motorn rusar för någon tomgångsreglering gjordes inte och inga signaler till ECUn gick det heller innan jag släpte på wiren.

Men varför är det bara 500rpm med de andra tomgångsmotorerna som jag satt dit o provat med, tomgången regleras men den känns lite låg.

Jag har rengjort båda o smörjt dem med teflonsprej från Biltema.

Börjar kännas hopplöst.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#122301
Ta bort och sätt tillbaka säkring 1. starta sedan motorn och låt gå på tomgång en stund...

Funkar inte det, får du rengöra spjällhuset...
Användarvisningsbild
av mifran
#124156
Har nu rengjort spjälhuset. Var inte smutsigt blev bara lite svart sot på duken men det var nästan inget, helt o rent såg det ut.

Har märkt att tomgången är bra, ca 800-900rpm när motorn är kall, men är den varm så ligger den på 500rpm, tomgångsregleringen verkar fungera, belastar man med ac etc så ställs tomgången in snyggt o fint på 500rpm.

Finns det någon temperaturgivare eller kan det vara databoxen som är sönder. De ville ha 1800kr + moms på självplocken för en databox ...

Det fungerar ju, bilen dör ju inte så jag ger nog upp nu bara det inte påverkar avgasvärden på bilen när den ska in på kontroll snart.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]