- tor 02 aug 2007, 20:19
#121029
Den ska tydligt säga "klonk--klonk---klonk..." när den öppnar och stänger.
Jag funderar över dess spänning?? Drag ur kontakten till ventilen och mät spänningen mellan ena stiftet (blå/gul kabel) och chassi. Där skall du ha samma spänning som mellan batteripolerna.
Är detta ok, så rekomenderar jag att du rengör ventilen ordentligt och smörjer upp den. Min blev inte ordentligt rengjord förren jag lät den bada i avfettningsmedel (bara ventilen...inte motorn) och sedan smörjde jag med Biltemas teflon-spray. Nu ligger tomgången så fint runt 750rpm.
PS! Koden:3-3-2 betyder att tomgångsventilen kan börja arbeta! Får inte datorn den signalen, så ligger tomgångsventilen vilande!
mifran skrev:Jag har en reperationshandbok men jag är på semester så det är lite begränsat vad man kan göra :)Tomgångsmotorn skall mer än "bara" surra när du kör testet "tre tryck på diagnos..."
Såg avsnittet för hur man justerar gaswiren men jag läste det efter att jag testat gasspjället, det var då jag märkte att jag inte fick några koder vid halvt utan bara vid fullt öppet gasspjäll. Märkte att om man drog det bakåt så hördes ett klick och man fick koden 3-3-2. Då drog jag slutsatsen att wiren kanske var för spänd ... jag vet inte vad förra ägaren har gjort.
Var på Volvo där de felsökte o de sa att tomgångsmotorn var "bränd" så jag har bytt och provat med två andra och bilen beter sig ändå lite konstigt med rusande tomgång o tomgång som ligger på 1000rpm vilket verkar lite högt.
Från början hade jag felkoder men det har jag inte längre.
Man hör att tomgångsmotorn surrar när man kör test "3 tryck" på diagnostiken, bortmonterad rör sig ventilen. Så varför verkar inte den användas. Hade hoppas på att det var gaswiren som var för spänd så att bilen tror att man är ute och kör och då kopplar bort tomgånsmotorn (när man kommit förbi första klicket), genom att släppa lite på gaswiren så kanske bilen började reglera tomgången men det blev inte bra utan extremt låg tomgång där man nästan står på näsan när man kopplar och växlar.
Får ta o läsa min Haynes lite nogrannare :) men tänkte få lite tips här.
Den ska tydligt säga "klonk--klonk---klonk..." när den öppnar och stänger.
Jag funderar över dess spänning?? Drag ur kontakten till ventilen och mät spänningen mellan ena stiftet (blå/gul kabel) och chassi. Där skall du ha samma spänning som mellan batteripolerna.
Är detta ok, så rekomenderar jag att du rengör ventilen ordentligt och smörjer upp den. Min blev inte ordentligt rengjord förren jag lät den bada i avfettningsmedel (bara ventilen...inte motorn) och sedan smörjde jag med Biltemas teflon-spray. Nu ligger tomgången så fint runt 750rpm.
PS! Koden:3-3-2 betyder att tomgångsventilen kan börja arbeta! Får inte datorn den signalen, så ligger tomgångsventilen vilande!
Tidigare ägare av en 945 GL, -91, B230FB, M47.