- ons 18 jul 2007, 18:15
#117666
Vid några tillfällen den senaste veckan har jag hittat pölar med glykol under bilen. Det droppar från en bult som sitter alldeles i närheten av oljetråget, men det verkar som att det har runnit från nån annanstans innan det nåt fram dit.
Några saker är lite märkliga. Det droppar inte efter varje gång jag kört bilden och det slutar droppa efter ett tag. Verkar också komma igång först efter bilen stått still ett bra tag. Häromkvällen fanns ingen fläck efter bilen stått i en timme, men däremot på morgonen.
Efter att ha letat efter källan både uppifrån och med bilen på lyft så vet jag fortfarande inte riktigt var det kommer ifrån (lurigt att leta när det inte läcker längre...). Det VERKAR dock som att källan kan vara bränslepumpem. Vad finns det för andra alternativ?
Om det skulle vara bränslepunpen har jag en del följdfrågor.
Ska man byta hela pumpen eller räcker det med nån packning eller liknande?
Är den svår att byta själv? Jag är total nybörjare på att skruva i bilar. Jag gissar att det inte är så lätt att få tag på en tid på verkstaden mitt i semestern.
Hur ska jag kunna bekräfta att det är just vattenpumpen, alternativt utesluta det?
Kommer det att börja läcka mer allt eftersom. Jag har tänkt åka på bilsemester och vill ju inte att det ska få några trista (dyra...) följder om jag åker utan att ha lagat bilen.
Några saker är lite märkliga. Det droppar inte efter varje gång jag kört bilden och det slutar droppa efter ett tag. Verkar också komma igång först efter bilen stått still ett bra tag. Häromkvällen fanns ingen fläck efter bilen stått i en timme, men däremot på morgonen.
Efter att ha letat efter källan både uppifrån och med bilen på lyft så vet jag fortfarande inte riktigt var det kommer ifrån (lurigt att leta när det inte läcker längre...). Det VERKAR dock som att källan kan vara bränslepumpem. Vad finns det för andra alternativ?
Om det skulle vara bränslepunpen har jag en del följdfrågor.
Ska man byta hela pumpen eller räcker det med nån packning eller liknande?
Är den svår att byta själv? Jag är total nybörjare på att skruva i bilar. Jag gissar att det inte är så lätt att få tag på en tid på verkstaden mitt i semestern.
Hur ska jag kunna bekräfta att det är just vattenpumpen, alternativt utesluta det?
Kommer det att börja läcka mer allt eftersom. Jag har tänkt åka på bilsemester och vill ju inte att det ska få några trista (dyra...) följder om jag åker utan att ha lagat bilen.