Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#117666
Vid några tillfällen den senaste veckan har jag hittat pölar med glykol under bilen. Det droppar från en bult som sitter alldeles i närheten av oljetråget, men det verkar som att det har runnit från nån annanstans innan det nåt fram dit.
Några saker är lite märkliga. Det droppar inte efter varje gång jag kört bilden och det slutar droppa efter ett tag. Verkar också komma igång först efter bilen stått still ett bra tag. Häromkvällen fanns ingen fläck efter bilen stått i en timme, men däremot på morgonen.
Efter att ha letat efter källan både uppifrån och med bilen på lyft så vet jag fortfarande inte riktigt var det kommer ifrån (lurigt att leta när det inte läcker längre...). Det VERKAR dock som att källan kan vara bränslepumpem. Vad finns det för andra alternativ?

Om det skulle vara bränslepunpen har jag en del följdfrågor.
Ska man byta hela pumpen eller räcker det med nån packning eller liknande?
Är den svår att byta själv? Jag är total nybörjare på att skruva i bilar. Jag gissar att det inte är så lätt att få tag på en tid på verkstaden mitt i semestern.
Hur ska jag kunna bekräfta att det är just vattenpumpen, alternativt utesluta det?
Kommer det att börja läcka mer allt eftersom. Jag har tänkt åka på bilsemester och vill ju inte att det ska få några trista (dyra...) följder om jag åker utan att ha lagat bilen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#117680
VATTENpumpen kan läcka på flera ställen, läcker det i axeltätningen kommer det ur ett skvallerhål på undersidan. Gummiringen upp mot toppen tål inte olja, så läcker det olja från ventilkåpan eller packboxen på kamaxeln brukar gummiringen krypa ut.
Byta pump är inga större problem, men kom ihåg att pressa pumpen uppåt med en kofot när du drar åt denför att få tryck på ovan nämnda gummiring. Se till att få bort alla rester av gamla packningar, och använd gärna permatex på gummipackningarna.
av cyklaren
#118500
Tack för svaret. Jag har kollat upp var jag kan köpa vattenpump, fått en del praktiska tips runt bytet, men tänkte ändå att jag skulle vara säker på att det verkligen var vattenpumpen. De senaste dagarna har dock avlöpt utan läckage. Dagens 25 mil triggade dock igång läckaget igen. Vilken jävla tur att jag inte hunnit byta vattenpumpen eftersom den inte läcker!!!

Nu ska vi se om jag kan beskriva läckagets placering rätt. Nedre slangen till/från (vet inte vilket) värmepaketet sitter på "nånting" (vad det nu kan vara för nåt) efter två decimeter eller så. Om jag inte tar helt fel så kommer läckaget från skarven mellan slangen och "nånting". Då är frågan om jag bara ska byta slangen eller om det är "nånting" som är boven i dramat??? Nån vänlig själ kanske kan berätta vad "nånting" är.

Om jag bara ska byta slangen, vilket jag kanske vågar mig på själv så undrar jag om det finns några särskilda tips ni vill dela med er av. Den sitter med slangklammer i båda ändar. Nu lär det väl forsa ut glykol om jag bara skruvar loss den. Hur löser jag det smidigast?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#118524
Det där "nånting" låter som värmekranen..!? Är mattan fuktig på golvet vid förarplatsen (nedanför gaspedalen)?
av cyklaren
#118527
Vad jag kan känna så är det inte fuktigt under gaspedalen. Om jag hinner under dagen så lägger jag upp en bild på "nånting".
av cyklaren
#124088
Tänkte bara meddela att jag lagat felet. Det läckte från slangen som går mellan motorn och värmepaketet. Plockade lös båda slangarna och även kylvärmeventilen för att försöka se om den ev. var sprucken, men den verkade hel. Inget läckage de sedan reparationen vad jag har sett så jag hoppas det håller i sig.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]