Sida 1 av 2

AC problem

Postat: ons 16 jun 2004, 21:30
av kanalen
Hallå alla Volvovänner! Har köpt mej en 960 3,0 -91 som går som en dröm! Men AC:n är tom på gas :cry: Den är inte ombyggd tidigare, någon som vet vad det kostar? Ombyggnad,fyllning, vanligaste felen? :shock:

Postat: mån 21 jun 2004, 05:08
av Arne
Oftast är det kondensorn som är trasig. Jag vet inte hur mycket det kostar att laga, men billigt är det inte.

Postat: mån 26 jul 2004, 22:03
av Johan.B
Att byta kondensorn och fylla på kylmedium skulle kosta ca 4000 kr på min men då är den redan koverterad . Har en 940 Turbo -93

Postat: tis 27 jul 2004, 16:41
av Berza
Byte av kondensor och säkerhetsventil pluss konverteringssats ( Filter och det som hör till det ) Skulle gå på 5600:-
Så jag ska köpa det som behövs o byta och sedan fylla, så då blir det billigare.

Postat: tis 27 jul 2004, 17:00
av Sparkz
Var försiktig med anslutningarna bara, tunna aluminiumrör går lätt sönder, och skruvkopplingarna brukar sitta rejält fast.
En kylfirma brukar vara mycket billigare än en bilfirma på att fylla gas.

AC problem

Postat: mån 23 aug 2004, 13:15
av Goleg
Kolla om du hittar någon som pysslar med att fylla freon i din närhet, jag vet en i finspång som gör det men har tyvärr inget tele nr för närvarande hör av dig om du är intresserad så kan jag maila dig hans nr. de blir mycket billigare än att bygga om systemet.

Postat: mån 06 sep 2004, 21:42
av kanalen
Nu har jag provtryckt AC:n, hittade en slang med vinkelkoppling av metall som rostat. Jag har fått tag på en kille som säger att han kan fylla med nya kylmediat i min ej ombyggda AC. Han påstår att det funkar, och han säger att man kan hoppa över att byta torkfilter. Några kommentarer :?:

Postat: tor 09 sep 2004, 20:49
av kanalen
Någon som vet om det funkar? :???:

Postat: tor 09 sep 2004, 21:12
av Sparkz
Ombyggnaden består i stort sett av byte av en massa tätningar om jag har fattat det rätt. Det finns en liten mängd olja i köldmediet för att smörja kompressorn. Oljan som användes ihop med den gamla gasen (r12) gick inte att använda ihop men den nya (r134a) Packningarna i sin tur tål inte den nya oljan.
Men jag har hört att det går ändå, så jag vet inte...
Men vad har du att förlora egentligen? Det handlar ju bara om att byta tätningar före eller (kanske) efteråt.

Sparkz

Postat: tor 09 sep 2004, 21:23
av kanalen
Vad tror du om att inte byta torkfilter ?