Bytt startkontakt men bilen startar fortfarande...sporadiskt, efter fördröjning eller inte alls
Postat: fre 26 jun 2026, 15:44
Hej!
Haft ett problem som kommit sakta krypande över tid och det är att när jag dragit till startläge(återfjädrande läget) på tändningen så är det så att bilen ibland går runt men nu senaste tiden så går den oftast inte runt alls, ibland dröjer det flera sekunder innan den går runt eller så händer ingenting, men det är från gång till gång. Ibland går den runt direkt. ibland inte alls och ibland tar det flera sekunder, oftast är det någon typ av fördröjning även om det bara är en sekund.
Verkar bli värre ju varmare det är.
Drar jag en kabel från solenoiden direkt till start batteri plus så startar den utan att ens tveka en millisekund VARJE GÅNG(det är så jag startar bilen nu).
Så vad missar jag? är det något relä den går visa som är dåligt, enligt haynes så hittar jag inget och jag TROR jag tittar på rätt del.
Såg startkontakten och fick bort den bakom tändlåset, beställde en ny glad att det var ett enkelt problem...men det var det inte.
En video säger mer än 1000 ord så jag filmade och lade upp det på youtube så ni kan se problemet själva. Klipper lite i videon eftersom när man ska visa så funkar det perfekt.
Glömde nämna att kabeln till plus polen på batteriet kommer direkt från solenoiden på start motorn, därför det funkar så bra.
Tack på förhand //Adam
Haft ett problem som kommit sakta krypande över tid och det är att när jag dragit till startläge(återfjädrande läget) på tändningen så är det så att bilen ibland går runt men nu senaste tiden så går den oftast inte runt alls, ibland dröjer det flera sekunder innan den går runt eller så händer ingenting, men det är från gång till gång. Ibland går den runt direkt. ibland inte alls och ibland tar det flera sekunder, oftast är det någon typ av fördröjning även om det bara är en sekund.
Verkar bli värre ju varmare det är.
Drar jag en kabel från solenoiden direkt till start batteri plus så startar den utan att ens tveka en millisekund VARJE GÅNG(det är så jag startar bilen nu).
Så vad missar jag? är det något relä den går visa som är dåligt, enligt haynes så hittar jag inget och jag TROR jag tittar på rätt del.
Såg startkontakten och fick bort den bakom tändlåset, beställde en ny glad att det var ett enkelt problem...men det var det inte.
En video säger mer än 1000 ord så jag filmade och lade upp det på youtube så ni kan se problemet själva. Klipper lite i videon eftersom när man ska visa så funkar det perfekt.
Glömde nämna att kabeln till plus polen på batteriet kommer direkt från solenoiden på start motorn, därför det funkar så bra.
Tack på förhand //Adam