Sida 1 av 1

Hur går man tillväga för att regbesikta efter ett motorbyte?

Postat: lör 01 nov 2025, 12:22
av Hugo768
Hej!

Har satt i en B6304F från en 960 i en 740 -88 16V. Det börjar närma sig regbesiktning men det verkar ju inte vara så bara, och jag har svårt att få fram något exakt svar på hur man ska gå tillväga. Så nu frågar jag här, hur ser det ut med ursprungskontroll och regbess? Vart bokar man detta, finns det på alla stationer och hur lång tid kan processen förväntas ta mellan tummen och pekfingret?

Mvh Hugo

Re: Hur går man tillväga för att regbesikta efter ett motorbyte?

Postat: lör 01 nov 2025, 16:44
av Marlboroman
Urprungskontroll behövs bara om bilen är importerad och ska reggas in i Sverige för första gången.

Är det en original motor med original styrsystem och katalysator så är det bara att boka en registreringsbesiktning på valfri besiktningsstation och åka dit.

Re: Hur går man tillväga för att regbesikta efter ett motorbyte?

Postat: lör 01 nov 2025, 17:24
av Hugo768
Okej. Vilken dokumentation/vilka uppgifter behöver man? Behövs motorkod, regnummer från bilen den kommer ifrån? Behöver bromsar och stötdämpare bytas till kraftigare, eller suger original?

Re: Hur går man tillväga för att regbesikta efter ett motorbyte?

Postat: lör 01 nov 2025, 18:06
av Marlboroman
Motorkod och registreringsnummer på bilen motorn kommer från är bra att ha.

Bromsarna finns det inga krav på. Det finns dock krav stötdämparna om man ska vara noga. Ska vara turbons om jag inte missminner mig. Fram: 1273915 eller 1329648 och bak: 1329507. Sen hur noga dem kollar är en annan sak.

Re: Hur går man tillväga för att regbesikta efter ett motorbyte?

Postat: sön 02 nov 2025, 21:41
av Hugo768
Okej tack för infon. Dessvärre så köptes jag motorn på auktion, och den har tidigare gått i Volvos motorlabb. Så något regnummer på bilen den kommer från finns inte, skulle jag kunna nämna ett slumpmässigt regnummer på en skrotad 960?

Re: Hur går man tillväga för att regbesikta efter ett motorbyte?

Postat: mån 03 nov 2025, 06:00
av lennarte
16V modellen hade kraftigare stötdämpare (gas) och fjädrar än 8V modellen. Om det är samma som turbomodellen vet jag inte. Men 16V motorn var starkare (fler hk) än turbo modellen -88 och -89 års modell. Det gäller katalysator modeller. Till -90 års modell var det omvänt. -88/89 års 16V hade 159hk, -90 års turbo hade 165 hk om jag minns rätt