Sida 1 av 1

Styrs elfläkten av ECUn eller tempgivare i kylarn på 960 3.0 -91?

Postat: ons 08 okt 2025, 17:35
av Hugo768
Hej!
Undrar om elfläkten på 960 3.0 -91 styrs av både ECU och två givare i kylarn, eller bara det ena? Elschemat visar ju de båda?
Skärmbild 2025-10-08 173515.png
Skärmbild 2025-10-08 173515.png (218 KiB) Visad 3383 gånger

Re: Styrs elfläkten av ECUn eller tempgivare i kylarn på 960 3.0 -91?

Postat: tor 09 okt 2025, 08:39
av lennarte
Det kanske har att göra med om du har AC eller ECC. På äldere modeller med "höfläkt"(och "bara" AC) styrs det från en givare i kylaren endast (t.ex min 740 -88B). Senare med ECC är det styrt från tempgivaren för motorstyrningen bl.a. Sitter även en givare i kondensorn om jag minns rätt

Re: Styrs elfläkten av ECUn eller tempgivare i kylarn på 960 3.0 -91?

Postat: tor 09 okt 2025, 16:28
av Ulf965
Enligt ditt bifogade elschema styrs elfläkten både av ECU och vad jag tror är tryckgivare i AC-systemet. Detta då de är kopplade parallellt.

Re: Styrs elfläkten av ECUn eller tempgivare i kylarn på 960 3.0 -91?

Postat: tor 09 okt 2025, 19:17
av Hugo768
Innebär det att om jag inte kör med AC så behövs inte givarna, utan ECUn sköter kylfläkten ändå?

Re: Styrs elfläkten av ECUn eller tempgivare i kylarn på 960 3.0 -91?

Postat: tor 09 okt 2025, 21:22
av Ulf965
Om inte AC är i funktion torde inte tryckgivarna aktivera elfläkten.
Personligen vill jag gardera med en termostat för temperaturen på kylvattnet som lämnar kylaren att starta elfläkten.
Detta är enkelt att fixa om du har termostat på kylaren eller en gummiplopp som du ersätter med en termostat.
Koppla den som det visas på ditt elschema för tryckgivarna, ta den för lågfart.
Här har du en från KLracing: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/te ... 0-940.html
(Termostat eller termobrytare är det rätta namnet på denna manick då den sluter en kontakt vid en viss temperatur. En temperaturgivare ger en analog signal)

Re: Styrs elfläkten av ECUn eller tempgivare i kylarn på 960 3.0 -91?

Postat: lör 18 okt 2025, 06:18
av RMn
Låg och högtrycksvakten styr elfläkten med direktkoppling oavsett om ECU:n är aktiverad eller ej (därför kan fläkten gå även om bilen är avstängd). Även Motronic-enheten styr fläkten via utgång 14 och 34 i enheten.
Detta tror jag också är rätt:
Information om temperaturmätning motor med Motoronic 1,.8 (1990- 1995) styrsystem
En givare placerad på baksidan av motorblocket har funktionen att ge en digital information om temperaturen till motorstyrenheten ( märkt 7/7 i Volvo´s elschema) för fläktstyrning AC.
Är denna givare sönder stängs inte fläkten av när man stänger av motorn, även när motorn är kall?
Kylvattentempgivaren placerad vid termostathus ger en analog information om temperaturen till temperaturmätaren i instrumentet ( märkt 7/16 i Volvo´s elschema).
På 1996 års bilar och senare saknas den bakre givaren p.g. a Motoronic 4.4. Den främre givaren ger Informationen både till styrenheten och till temperaturmätaren i instrumentet. Vad jag vet måste du då använda 1996 års och senare tempmätare för att få rätt signal så att tempmätaren fungerar. I detta fall vet jag att om temperaturgivaren är sönder stängs inte fläkten av när man stänger av motorn, även när motorn är kall.