Sida 1 av 1
Viktskillnad 740/940
Postat: lör 04 okt 2025, 18:55
av crap
Hej ni kunniga! Jag söker ökad insikt i viktskillnaderna mellan 740 och 940 (kombimodellerna framförallt, men frågan är väl giltig för sedan också). Jag planerar ett projekt, antingen 740 eller 940 och vill gärna bygga på ett så nytt objekt som möjligt. 940 tillverkades ju längre och skulle därför falla sig naturligt, om det inte var så mycket tyngre? Redovisade tjänstevikter är ju 120-170kg högre för sena 940 motför de sista 740, trots ungefär samma motor, manuell växellåda, bakaxel, utan AC, och utan elstolar.
Vari ligger all denna viktskillnad? Är det regeländringar som påverkar hur vikten redovisas eller är den faktiska torrvikten så mycket högre?
Airbags tillkommer förstås, men inte många kg där. Små ändringar i karossen kanske men knappast många kg där. Alla sena 940 verkar ha nån form av turbo också. Men 150 kg viktskillnad? Är det en massa extrautrustning som skiljer? ABS lär ju inte väga så mycket heller. Är drivlinan tyngre?
Tacksam för svar!
Re: Viktskillnad 740/940
Postat: lör 04 okt 2025, 19:24
av robinb3rgsten
Det är nog mest många bäckar små tänker jag, vet inte vad som väger mest mellan m90 och m46/7 beroende på motor
Desto nyare desto mer krimskrams är det väl oftast va väl nån gång på 940 sips infördes bör väl vara lite extra balkar sen lite mer utrustning kanske mer isolering/ljuddämpning
Sen är det mer och mer avgasrening
Re: Viktskillnad 740/940
Postat: lör 04 okt 2025, 22:06
av crap
Sips sägs ha införts på alla volvos modeller -92, så sista modellen av 740 borde också ha det. Hittar en 740 gl från -92 med tjänstevikt 1460kg, 30 kg tyngre än min 740 från -87. Många bäckar små stämmer säkert, hoppas kunna kartlägga dem så att jag vet vad som går att banta bort och vad man vill ha kvar.
Re: Viktskillnad 740/940
Postat: lör 04 okt 2025, 22:39
av Marlboroman
Turbomotor + M90 är säkert 30 kilo tyngre än en vanlig F med M47. Elfläkt, hydrauliska motorfästen, vilken kylare man har, storlek på bromsar, dragkrok och skillnad i stötfångare/krockbalkar är några saker som kan göra att vikten skiljer.
Re: Viktskillnad 740/940
Postat: sön 05 okt 2025, 11:03
av lennarte
Min 745 -88B GLT 16V med all utrustning som fanns då hade ändå samma tjänstevikt (1440 kg) som en "vanlig" 745. Så när jag köpte båt trailer (1500 kg) fick jag inte dra den. Var iväg och vägde bilen och den vägde 1580 kg. Plockade ur allt som inte behövde vara där och reggade den på 1540 kg. Sedan skaffade jag E kort så nu har jag inga begränsningar........ Och ett 1800 kg drag.
Re: Viktskillnad 740/940
Postat: sön 05 okt 2025, 20:25
av crap
Två intressanta svar här. Om mycket av den extra vikten ligger i drivlinan och drivlinan ändå ska bytas vid ett bygge är alltså den egentliga viktskillnaden mellan modellerna mindre. Också intressant med vittnesrapport om att tjänstevikten enligt registret kan misstämma ganska mycket. Då är det kanske sant att viktskillnaden överdrivs pga olika sätt att räkna fram tjänstevikt.