Volvo 740 Ingen gnista ingen soppa
Postat: lör 09 aug 2025, 12:18
Tjena. Har ett väldigt skumt fenomen som jag inte reder ut på egen hand.
Bilen i frågan har lh2.2 alltså kamaxelgivaren istället för vevaxelgivaren. Volvo 740 b230f. Ingen felkodsdosa.
Jag har mätt upp givaren . Visar ok värden.
När jag snurrar givarens axel bör spridarna öppna och pumpen börja gå. Det gör de INTE.
Bytt.
Bränslepumps relä.
Tändmodul.
Spridarens relä.
Gått över jordpunkter.
Fick tag på en annan tändplatta då med givare.
Kopplade in kontakten slog på tändningen och snurrade den med fingrarna . (Spridarna öppnar och pumpen börjar gå!) .
Monterar ihop allting . Slår runt motorn men inget händer.. monterar då ner allt för att se vafan som händer. Snurrar på axeln med givaren i näven men nu är det dött?. Precis som innan med den gamla givaren.
Lyssnar man noga kommer ett litet susande från fuelrailen konstant med tändning på . Inte varit med om det på lh2.4 kanske något bara lh2.2 gör? (Bygger lite soppatryck helatiden?). Eller kanske det är något fel ?
Nu behöver jag hjälp
Bilen i frågan har lh2.2 alltså kamaxelgivaren istället för vevaxelgivaren. Volvo 740 b230f. Ingen felkodsdosa.
Jag har mätt upp givaren . Visar ok värden.
När jag snurrar givarens axel bör spridarna öppna och pumpen börja gå. Det gör de INTE.
Bytt.
Bränslepumps relä.
Tändmodul.
Spridarens relä.
Gått över jordpunkter.
Fick tag på en annan tändplatta då med givare.
Kopplade in kontakten slog på tändningen och snurrade den med fingrarna . (Spridarna öppnar och pumpen börjar gå!) .
Monterar ihop allting . Slår runt motorn men inget händer.. monterar då ner allt för att se vafan som händer. Snurrar på axeln med givaren i näven men nu är det dött?. Precis som innan med den gamla givaren.
Lyssnar man noga kommer ett litet susande från fuelrailen konstant med tändning på . Inte varit med om det på lh2.4 kanske något bara lh2.2 gör? (Bygger lite soppatryck helatiden?). Eller kanske det är något fel ?
Nu behöver jag hjälp
