Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag skulle lufta min koppling nu och först gick det bra och det blev lite bättre men sen helt plötsligt så försvann allt igen, och nu när jag kör så bildas inget tryck längre, vad ska jag göra?
Kopplingen brukar ta vätska ur en avskild sektion i ett hörn av bromsvätskebehållaren. Man måste toppa upp nivån till MAX för att vätska ska rinna över till den sektionen. Antagligen till för att en läckande slavcylinder inte ska kunna tömma behållaren och slå ut bromssystemet.
Jag råkade ut för nämnda problem på min V70 pga att bilen stod på lutande mark med fronten nedåt när jag skulle lufta. Blev därmed ännu sämre flöde till kopplings-hörnet av behållaren så kopplingen sög hela tiden in mer luft.. Det var ju inte riktigt så det var tänkt :-D
Det är bara att fortsätta lufta tills det funkar. Jag brukar sätta en genomskinlig slang på nippeln på slavcylindern och låt den mynna ut högre än behållaren. Sen öppnas nippeln och man får pumpa på pedalen tills det börjar komma ut vätska i slangen. Sedan är det bar att vänta och kolla när det slutar komma ut luft med vätskan. Och som tidigare nämnts, se till att behållaren är välfylld.
av Ulf965
Har du en extra luftnippel?
Om detta är fallet, borra igenom nippeln och montera på slavcylindern. Ta en lång slang från nippel till bromsvätskebehållaren. Trampa sedan ett 20-tal gånger. Byt sedan luftnippel tll en som inte är genomborrad. Har du tur har du då en fungerande koppling.

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]

Lambdalampan lyser

2-1-2 är felkoden ” Lambdasond – […]

Har du en extra luftnippel? Om detta är falle[…]

Hejsan Mina Dimljus bak har av någon Of&ou[…]