Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag behöver hjälp då jag är väldigt rädd nu, jag har en 740 epa med m46 växellåda och en b230f motor och en kompis till mig skulle börja med den (han vet hur man ska göra) men bakdäcken började inte spinna utan det började bara lukta en massa, så då tänkte jag nej nej nej har jag bränt kopplingen men den är bytt för något år sedan, jag testade lite och kopplingen beter sig som vanligt med dragläge, den dör som den ska i 1. Dock så är det lite jobbigare att få i växel, det är lite så som om växlarna har bytt platts lite och ibland är det lättare att få den (det är speciellt 2:an som är svårare) och ibland är det svårare, så en kompis sa till mig att det kan vara för lite växellåda olja men varför luktar det då? Sen läste jag att kopplingsvajern även kan ha töjts ut så då undrar jag hur man ska spänna den igen? Och varför det luktar så här? Jätte tacksam för svar är väldigt orolig.
Oroa dig inte. Du får väl bråka lite med snorungen resten av dennes liv i din umgängeskrets ang. detta försök till att börna. Förmodligen har pojken bara slipat lamellen lite i onödan. Inge värre än att låta en älde dam/herre göra en start i uppförsbacke.
Stod han och slirade länge på koplingen? Den klarar ju en del innan den är slut. Men började det lukta
lamell och hjulen inte snurrade så är det kopplingen som slirade.
Något som också kan hända är att man bränner anläggningsytan på svänghjulet, då får man slipa/svarva
om det oftast. Men det ska slira en del innan det händer...
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]