Krånglande mätarhus på volvo 940ltt 1996
Postat: lör 28 jun 2025, 10:32
Glappande hastighetsmätare och trippmätare på volvo 940 ltt 1996
På min volvo så fungerar hastighet och tripp som vanligt en stund. Sen lägger båda av för att sen hoppa igång av sig själv.
Har bytt givare i bakaxeln samt bytt ut kabeln från bakaxeln och in i bagaget.
Felet var kvar.
Tog loss mätarhuset och upptäckte att tidigare ägare hade lödit fast en kabel från laddtrycksmätaren i mätarhuset och den lödningen har börjat släppa. Kan det vara den som gör att hastighetsmätaren fungerar ibland och ibland inte?
Han har även kopplat på en strömtjuv på kabelhärvan, se den blå strömtjuven.
Är jag ute och cyklar eller kan det påverka hastighet och tripp?
Vad ska jag göra som nästa steg?
Koppla bort strömtjuven och den röda kabeln bak på mätarhuset? Men då tappar jag strömmen till laddtrycksmätaren antar jag.
Sen undrar jag även om jag ska byta till ett annan mätarhus. Ska jag ha samma serienummer? Eller spelar det ingen roll?
På min volvo så fungerar hastighet och tripp som vanligt en stund. Sen lägger båda av för att sen hoppa igång av sig själv.
Har bytt givare i bakaxeln samt bytt ut kabeln från bakaxeln och in i bagaget.
Felet var kvar.
Tog loss mätarhuset och upptäckte att tidigare ägare hade lödit fast en kabel från laddtrycksmätaren i mätarhuset och den lödningen har börjat släppa. Kan det vara den som gör att hastighetsmätaren fungerar ibland och ibland inte?
Han har även kopplat på en strömtjuv på kabelhärvan, se den blå strömtjuven.
Är jag ute och cyklar eller kan det påverka hastighet och tripp?
Vad ska jag göra som nästa steg?
Koppla bort strömtjuven och den röda kabeln bak på mätarhuset? Men då tappar jag strömmen till laddtrycksmätaren antar jag.
Sen undrar jag även om jag ska byta till ett annan mätarhus. Ska jag ha samma serienummer? Eller spelar det ingen roll?