Sida 1 av 1
Bakaxelfråga 740?
Postat: mån 09 jun 2025, 21:19
av LeifA
Kan någon här visa mig en bild på en bakaxel till 740 som är 1030, och vad som skiljer på utsidan mellan 1030 o 1031? Det ska finnas tidiga 740 som hade 1030, och det är en sådan jag vill köpa om någon har.
Re: Bakaxelfråga 740?
Postat: tis 10 jun 2025, 10:28
av lennarte
Eftersom det är utväxlingen som skiljer så ser du inte det utvändigt.
Hur ser man skillnad på 1030 och 1031?
1030 har väl utxäxling 4:10 medan 1031 har 3:15 det skall sitta en identifikationsplåt antingen på vänstersidan av bakaxeln eller axelröret
Tänk på tandhjulet till hastighetsmätaren. Det skiljer under -88 års modell. Tidigare (12 kuggar) har en plåtkåpa och 4-kant plugg till påfyllningen. Senare (48 kuggar) har aluminium kåpa och 6-kant plugg
Re: Bakaxelfråga 740?
Postat: tor 12 jun 2025, 21:31
av LeifA
lennarte skrev: ↑tis 10 jun 2025, 10:28
Eftersom det är utväxlingen som skiljer så ser du inte det utvändigt.
Hur ser man skillnad på 1030 och 1031?
1030 har väl utxäxling 4:10 medan 1031 har 3:15 det skall sitta en identifikationsplåt antingen på vänstersidan av bakaxeln eller axelröret
Tänk på tandhjulet till hastighetsmätaren. Det skiljer under -88 års modell. Tidigare (12 kuggar) har en plåtkåpa och 4-kant plugg till påfyllningen. Senare (48 kuggar) har aluminium kåpa och 6-kant plugg
Det finns 2 olika gjutningar av 1031 men bara en av 1030. Utväxling finns olika på båda modellerna. 4:10 sitter på bilar med automat och knapp på sidan av spaken som du låser lockup.
Re: Bakaxelfråga 740?
Postat: fre 13 jun 2025, 07:46
av lennarte
LeifA skrev:Det finns 2 olika gjutningar av 1031 men bara en av 1030.
Har det med slungdiffen att göra? Slungdiffen heter 1041 och baseras ju på 1031
och har en annan gjutning än 1030.
"Snott" på nätet,
Det som skiljer är att 1031 har större kronhjul och pinjong men annars samma prylar, diff och drivaxlar. Du kan lätt urskilja vilken axel du har genom att titta på ovansidan av klumpen.
På en 1030 är ytan helt slät.
På en 1031 är det en förhöjning. (för frigång av det större kronhjulet)