Sida 1 av 3

För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 09:50
av hc77
Hej,

Grabben har en 940 med för mycket negativ camber. Vi har borrat nya hål enligt vida och justerat ut så mycket som går, ligger ändå så på ca 2,5.

Bilen har varit krockad höger fram och är svetsad i fjäder benet sedan innan. Skulle kunna vara detta som är orsaken. Går det att justera ytterligare på något vis för att minska cambern? Som det är nu så sliter det däck på insidan och skulle därför behöva justera cambern mer.

Går det modifiera på något annat vis för att få till en bättre camber, förslag på alla möjliga lösningar mottages tacksamt.

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 10:47
av Marlboroman
Krock + svetsning i fjäderbenet kan absolut vara orsaken. Det är inte så att bärarmarna är modifierade för att få extra camber?

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 13:08
av hc77
Tror inte de är modifierade. Vänster sida har ok camber.

Hur tusan löser jag problemet?

Läste om att lägga kil mellan spindelled och fjäderben, kan det funka?

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 14:58
av White
Innan du gör något så mät om det skiljer något i längd på länkarmarna.

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 15:16
av hc77
Grov mätning indikerar att det är samma höger/vänster. Struntar egentligen fullständigt i cambern isig. Det är enbart snedslitningen av däcket jag vill åt.

Släppte på fjäderbenet i ovan kant och på muttrar på länkarmarna och försökte spänna in den något ytterligare med spännband. Marginell skillnad.

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 15:18
av White
Är det fjäderbenet på den sidan som är svetsat?

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 19:31
av hc77
Ja, inte benet men tornet.

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 19:40
av Erik Å
Borde det inte gå att ta upp nya skruvhål för fjäderbenslagringen så att den hamnar rätt om nu tornet har blivit snett efter reparationen? Eller är det detta ni redan har gjort..?
Det är väl inte så att hela subframe sitter förskjuten i sidled pga krökta bultar eller nåt? Eller att stötdämparna är krökta?
Ang snedslitning, kolla att båda styrstagen är lika långa. Jag hade problem i många år med att min V70 fasade innerkanten på ena framhjulet. Upptäckte till slut att styrväxeln inte var centrerad från fabrik och de hade kompenserat med att justera ena styrstaget kortare än det andra och kugga om ratten ett par steg på splinen.
Märks inte så länge man åker rakt fram men i snäv sväng så sticker toe iväg pga att Ackermann-kompenseringen slår olika vid vänster- respektive högersväng. Och innerhjulet i svängen skrubbar insidan tvärs färdriktningen :-/ Nä inte riktigt så illa men tillräckligt för att snednöta däcken :-)

Ni har väl inte sänkfjädrar? Då går camber mot rejält mer negativ..

Re: För mycket camber 940.

Postat: lör 26 apr 2025, 21:20
av White
hc77 skrev: lör 26 apr 2025, 19:31 Ja, inte benet men tornet.
Aha, så tornet är svetsat! Kan ju vara att det är off då ja.

En lösning är ju ställbara topplagringar...

Re: För mycket camber 940.

Postat: sön 27 apr 2025, 09:42
av Marlboroman
Är det själva tornet som flyttat sig så skulle jag mäta upp hur långt det har flyttat sig. Har ni borrat nya hål och flyttat fjäderbenslagringen så långt ut mot skärmen det går så låter det som att tornet har rört sig en bra bit.