Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av soscar
#1604292
Hej!
Är det någon som installerat Osrams godkända LED lampor i en V90 1997-98 direkt utan någon CANBUS konvertering utan problem? Läste i någon tråd att ev LED i backljusen orsakade felmeddelande, men tråden var från 2015 så utvecklingen har kanske gått framåt.

Tacksam för ev. råd innan jag beställer lampor som kanske inte fungerar som avsett.
#1604293
V90 från den tiden har inte CAN-buss, däremot glödtrådsvakt av den gamla sorten. Lamporna kommer lysa, men eventuellt behövs ett extra motstånd per lampa för att varningslampan i instrumentpanelen inte ska lysa.
#1604313
År det någon skillad på glödtrådsvakten på 7/900, 850 och tidiga V70/90? Jag monterade reläer till hel och halvljuset på min 745-a för några år sedan, tog då manöver strömmen från befintligt hel och halvljus kablar framme i fronten (ett dubbel relä på var sida). Då går manöver strömmen till halvljuset genom glödtrådsvakten. Det har funkat bra, inga problem med varningslampan. Där är ju fortfarande lika belastning på båda sidor, om är mycket mindre än med glödlampor. Hade jag då bara använt manöverström från en sida (ett relä till båda halvljusen) hade varningslampan kanske lyst.
Det är ju om det blir olika belastning på lamporna som varningslampan lyser
#1604320
lennarte skrev: fre 14 mar 2025, 09:16 År det någon skillad på glödtrådsvakten på 7/900, 850 och tidiga V70/90?
Tror det är exakt samma utifrån min upplevelse i min S90, dvs. att den går på belastning.
När ett bromsljus gick t.ex. lös bara varningslampan vid bromsning, så det är ju ingen intelligens i systemet.
#1604365
Glödtrådsvakten kom till -74 års modell av 140 serien och den var i princip oförändrad (ändrades något när ett 3e bromsljus infördes) ända tills 140 seriens ättlingar lades ned -98 (940) så nej den vakten är inte så intelligent.
tSå precis som tidigare skrivit så spelar det ingen roll om det är LED eller Glödisar så länge det är lika på varje sida. Fast nog kan den ställa till förtret när det börjar bli ärgat o dant vid bakljusen eller när el till släpvagnskontakten fulkopplas.
Lite kuriosa i sammanhanget, jag har ett liknande system med lanternövervakning på en båt, skillnaden är att där skall en lampa lysa när respektive lanterna lyser o är hel, men se där gick det inte alls med LED istället för glödlampor, men nu är vi långt från ursprungsämnet.
Funderar själv på de lagliga LED konverteringarna till min 945.
//Chris
#1604368
Jag har LED i broms/bakljusen på min V70 mk 1 -00 (P80) och självklart tycker glödtrådsvakten att de drar för lite ström och måste vara trasiga..
Löst genom att klippa signaltråden från glödtrådsvakten bak till lampan i instrumentbrädan :-) LED går sällan sönder, behövs ingen övervakning..
Borde väl gå att göra samma sak fram?

Kör du via telefonen kan det vara som s&ari[…]

V60 och mönsterdjup

Hade samma dilemma. Knappt 3mm kvar på tv&ar[…]

Vet inte om man skall skratta eller gråta. I[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte s[…]