Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det är en volvo 740 med b230a.
När man ska starta bilen så går den igång hur lätt som helst, går fint på tomgång, men efter ca 5-10 sekunder så är det som man stänger av tändningen. Och det går inte hålla igång bilen genom att gasa, det tar några sekunder sen dör den ändå.
Senast redigerad av 1 Lindehall, redigerad totalt 0 gånger.
Startar den alls om hallgivaren säger ifrån? På min bil har jag ett annat fel som jag inte lyckats lösa och det är att den går perfekt i ca 2 sekunder när jag startar den oavsett temperatur. Är det sommar så märker jag att varvet går ned lite efter 2 sekunder, knappt märkbart. Ju kallare det blir ju mer går varvtalet ned och runt 5 minus så orkar den inte hålla i gång då dör den om man inte hjälper den med gasen. Gasar man sedan upp den till ca 2000rpm i ett par sekunder så är allt som normalt igen.

Går den att starta direkt igen eller är den helt död sen?

Har du en så n här kan du googla fram hur du gör när du plockar ut koder. Sitter på förarsidan i motorrummet nära torpedväggen lite bakom fjäderbenet.
P_20250307_143955.jpg
P_20250307_143955.jpg (2.36 MiB) Visad 3121 gånger

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]