Sida 1 av 1
Volvo 740 går dåligt när han blir varm
Postat: mån 24 feb 2025, 20:34
av User0722
Hej!
Jag har en Volvo 740 ifrån 1989 med en b230f. Den senaste månaden så har min bil gått väldigt dåligt när han börjar bli varm men när man gasar ur han så går han som han ska igen och under helgen nu så har det bara blivit värre. Jag har fått felkod 1-1-3. Kan det vara BTR??
Re: Volvo 740 går dåligt när han blir varm
Postat: tis 25 feb 2025, 12:01
av lennarte
Så här säger Volvo . Finns det fler felkoder?
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
Re: Volvo 740 går dåligt när han blir varm
Postat: ons 26 feb 2025, 13:19
av User0722
Okej det finns inga fler felkoder:)
Re: Volvo 740 går dåligt när han blir varm
Postat: ons 26 feb 2025, 22:34
av User0722
Hej jo jag kollade igen och det var på uttag 2: 1-1-3 och 2-1-2:)
Re: Volvo 740 går dåligt när han blir varm
Postat: tor 27 feb 2025, 08:14
av lennarte
Är lambdasonden gammal kan det vara den som behöver bytas. Du får mäta den med multieter så du vet om den fungerar eller inte.
När motorn är kall fungerar inte lambdasonden, och motorn går efter ett protokoll. Sonden måste bli ordentligt varm först. Den har därför elektrisk uppvärmning. Fungerar inte uppvärmningen kan man få köra flera km innan lambdasonden börjar fungera, fungerar uppvärmningen startar lambdasonden inom en km.
Det kan också vara annat, men börja med att radera felkoderna. Kör sedan en runda (någon mil) och kolla felkoder när lampan tänds
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem
Detta gör att motorn får för lite bränsle vid fullgas
2-1-3 = Spjällkontaktsignal vid fullast
Villkor:
Spjällkontakten indikerar fullast men styrenhetens information om lastsignalen är för låg för att vara fullast. Felkoden kommer då att sättas om motorn inte befinner sig i startläge eller i ett nödprogram.
Felorsak:
Kortslutning till jord i ledningen till styrenheten.
Fullastkontakten bryter inte.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.