Sida 1 av 1
Diagnostik av startfel, Volvo 740 1988 (B230f)
Postat: sön 23 feb 2025, 00:18
av Markus1995
Hej, jag skulle behöva lite vägledning i vad som skulle kunna vara fel på volvon.
Jag har nyligen tagit över en 740 1988 med B230F motor med startproblem. Bilen har varit stående i garage i knappt 10 år.
Jag har lyckats få den att starta genom att byta ut diverse tänddelar, men det är ett problem som kvarstår.
När bilen väl startat och jag släpper nyckeln så dör den direkt. Provade att montera en ny "startkontakt" baktill på rattlåset utan framgång, problemet kvarstod.
Har ni några erfarenheter av bilar som dör när nyckeln släpps?
Det jag bytt på bilen: Batteri, Tändstift, tändkablar, tändspole, tändmodul, fördelarlock, impulsgivare (fördelare), startkontakt (problem kvarstår).
Mvh!:-)
Re: Diagnostik av startfel, Volvo 740 1988 (B230f)
Postat: sön 23 feb 2025, 10:04
av lennarte
Startar bränslepumparna med tändning på??
Du har 2 st bränsle pumpar, den främre hörs tydligt medan den bakre (i tanken) är svårare att höra. Ta bort tanklocket och håll örat mot ska det höras ett surrande. När den går. Båda pumparna ska gå samtidigt
Vissa bilar har funktionen att pumparna startar med tändning på medan andra startar dom när startmotorn går igång. Min 745-a -88B har det senare. Detta har ingen betydelse, bränsle kommer fram fort nog ändå. Däremot om den bakre pumpen inte fungerar kan det bli problem när du har mindre än halv tank.
Bränsle och tändsysten har säkring 1 som huvudräkning medan tankpumpen har säkring 11
Re: Diagnostik av startfel, Volvo 740 1988 (B230f)
Postat: mån 24 feb 2025, 15:10
av Chris72
Har varit med om ett liknande fel på en 240 för länge sedan och på den testade jag till slut att byta bränslepumpsrelä/systemrelä. Det är ju så att relät skall hållas "slutet" när motorn har kommit igång och styrsignal kommer från impulsgivaren via styrenhet till bränslepumpsrelä/systemrelä. Likadant skall relät släppa om motorn t.ex stannar i samband med en olycka så skall inte pumparna gå om tändningen är på fast motorn inte är igång. Kan däremot inte säga att det verkligen är felet på din, men kan vara värt att prova i alla fall.
//Chris
Re: Diagnostik av startfel, Volvo 740 1988 (B230f)
Postat: mån 24 feb 2025, 21:12
av Markus1995
Chris72 skrev:Har varit med om ett liknande fel på en 240 för länge sedan och på den testade jag till slut att byta bränslepumpsrelä/systemrelä. Det är ju så att relät skall hållas "slutet" när motorn har kommit igång och styrsignal kommer från impulsgivaren via styrenhet till bränslepumpsrelä/systemrelä. Likadant skall relät släppa om motorn t.ex stannar i samband med en olycka så skall inte pumparna gå om tändningen är på fast motorn inte är igång. Kan däremot inte säga att det verkligen är felet på din, men kan vara värt att prova i alla fall.
//Chris
Tack för infon! Låter som detta kan vara värt att testa då ett relä inte kostar särskilt mycket på biltema.
Så ser det ut bland mina relän.
Re: Diagnostik av startfel, Volvo 740 1988 (B230f)
Postat: sön 02 mar 2025, 21:38
av Markus1995
UPPDATERING: Jag bytte till nytt relä utan framgång. Mätte strömmen mellan negativ och positiv kabel till bränslepumpen under förarsidan. Mätte med tändning på och under uppstart utan någon ström att tala om (misstänker kabelbrott).
Sedan inspekterade jag tankpumpen och tankarmaturen. Där visade sig att kontakten i armaturlocket var av (vit plast på bild).
Vet ni om denna kabel går att få tag i? Den som går till tankpump och nivåmätare. Tänkte löda/montera en ny kabel/kontakt då resten av armaturen (utöver locket) ser fräsch ut.
Mvh.