Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja har en b230f som inte har soppa eller gnista tycker också det är konstigt att i bränsle pumps relät så är det 2 spolar en till pumparna och en till spridarrelät och den till spridarrelät är på hela tiden när man har tändningen i läge 2 så går spridarna hela tiden. Som är rätt konstigt men när man drar runt motorn så kommer ingen gnista eller soppa och pumparna funkar när man byglar dom!
All hjälp behövs tack!
Kolla felkoder först.
Bränslereläet har 2 spolar, när du slår på tändningen (läge 2) så går det ström till ena spolen som startar upp tänd och bränsle boxarna. Där går även ström till bränsle reläet och spridar reläet. Men det händer ingenting mer förrän motorn går runt (läge 3) får boxarna signal från vevaxelgivaren att motorn går runt. Och då jordar bränsle boxen bränsle reläet så det blir ström till bränsle pumparna och jordar spridarna så dom öppnar.
lennarte skrev: sön 09 feb 2025, 21:43 Kolla felkoder först.
Bränslereläet har 2 spolar, när du slår på tändningen (läge 2) så går det ström till ena spolen som startar upp tänd och bränsle boxarna. Där går även ström till bränsle reläet och spridar reläet. Men det händer ingenting mer förrän motorn går runt (läge 3) får boxarna signal från vevaxelgivaren att motorn går runt. Och då jordar bränsle boxen bränsle reläet så det blir ström till bränsle pumparna och jordar spridarna så dom öppnar.
Om bränsle boxen trasig slutar tändning också att funka då? Tänkte ifall boxen skulle gett upp
Volvov70n2 skrev:Har ingen felkodsdosa på min tyvärr men liksom spridar relät som sitter på expansionskärlet går hela tiden i tändningsläge 2 och det kommer ingen gnista och pumparna går inte
Precis som det ska göra. Men spridarna funkar inte utan jordning. Och jordning blir det när vevaxelgivaren ger boxen signal att motorn går runt. Du kan bygga en egen felkodsläsare. Ta en diagnostik box från en äldre Volvo och en OBD uttag från Kjell och kompany så kan du bygga en fungerande felkodsläsare.
lennarte skrev: mån 10 feb 2025, 23:34
Volvov70n2 skrev:Har ingen felkodsdosa på min tyvärr men liksom spridar relät som sitter på expansionskärlet går hela tiden i tändningsläge 2 och det kommer ingen gnista och pumparna går inte
Precis som det ska göra. Men spridarna funkar inte utan jordning. Och jordning blir det när vevaxelgivaren ger boxen signal att motorn går runt. Du kan bygga en egen felkodsläsare. Ta en diagnostik box från en äldre Volvo och en OBD uttag från Kjell och kompany så kan du bygga en fungerande felkodsläsare.
Okej men då är det ju lite konstigt att spridarna går konstant i läge 2. Kan man bygga felkods läsare och hur gör man det och går det att göra på en 1988
Volvov70n2 skrev:Okej men då är det ju lite konstigt att spridarna går konstant i läge 2.
Vad menar du med detta??
Menar du att spridarna är konstant öppna?? Eller menar du att där är konstant spänning på dom??

Såg att du skrivit Har ingen felkodsdosa på min tyvärr. Är det en -87-a??? I så fall ska det inte vara någon och du har LH2.2, det skiljer sig lite mot dom senare modellerna. Har du en senare modell än -87 som är utan har någon plockat bort den, då kan du sätta tillbaka en.
lennarte skrev: tor 13 feb 2025, 09:46
Volvov70n2 skrev:Okej men då är det ju lite konstigt att spridarna går konstant i läge 2.
Vad menar du med detta??
Menar du att spridarna är konstant öppna?? Eller menar du att där är konstant spänning på dom??

Såg att du skrivit Har ingen felkodsdosa på min tyvärr. Är det en -87-a??? I så fall ska det inte vara någon och du har LH2.2, det skiljer sig lite mot dom senare modellerna. Har du en senare modell än -87 som är utan har någon plockat bort den, då kan du sätta tillbaka en.
Ja det är en LH2.2 men liksom ja spridarna står öppna hela tiden när den står på läge 2
Hur vet du att spridarna är öppna?? Släpper dom igenom bensin?? Även om pumparna inte "går"??? Är det en A-traktor med en vartals-regulator som "spökar". Det vore bra med mer info om den, vad där är gjort innan den började "krångla"
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Stopp i vevhusventilation

Najs! Bra jobbat 👍

PowerPulse B5

Det är riktigt att Powerpulse introducerades […]

V90 cc d4 2018

@Linus551000 , Har precis samma problem med min,[…]

När jag försökte utröna vad to[…]