Sida 1 av 1
Generator laddar dåligt
Postat: lör 25 jan 2025, 13:12
av Vetinte
Hej jag har en Volvo 740 från 91 som det har vart en massa strul med elen med, jag har fått byta generator tre gånger på 3 månader och fixat laddlampan en gång men den generatorn jag har nu sprillans ny funkar men det laddar dåligt det är som om det drar mer el när man kör än vad den laddar upp och undrar vad det kan ha att göra? Det jag vet är att remmen inte blev bytt på alla dom gånger jag har bytt generator, kan det ha något med det att göra? Tacksam för alla svar.
Re: Generator laddar dåligt
Postat: lör 25 jan 2025, 13:24
av frasse4
På vilket sätt märker du att den laddar dåligt? Har du mätt upp låg spänning, laddar batteriet ur sig när du kör? Laddar batteriet ur sig så du inte kan starta nästa dag?
Re: Generator laddar dåligt
Postat: lör 25 jan 2025, 14:15
av Vetinte
Jag har mätt upp generatorn med millimeter och vet att den ger lite laddning på tomgång men sen när jag kör så går volten ner
Re: Generator laddar dåligt
Postat: lör 25 jan 2025, 14:26
av frasse4
Låter lite som en slitande rem, men se till att du mäter spänningen direkt på batteriet när du kör. Ex cigguttaget delar matning med andra komponenter så det kan vara lite spänningsfall i kablaget också
Re: Generator laddar dåligt
Postat: lör 25 jan 2025, 14:45
av White
Hur mycket laddar den på tomgång vs vid körning?
Re: Generator laddar dåligt
Postat: lör 25 jan 2025, 15:39
av Vetinte
Tack för alla som har skrivit men allt är löst nu när jag spännde generator remen
Re: Generator laddar dåligt
Postat: lör 25 jan 2025, 18:11
av White
Vetinte skrev:Tack för alla som har skrivit men allt är löst nu när jag spännde generator remen
Ja speciellt när remmen är gammal och hård har den en tendens att slira.
Re: Generator laddar dåligt
Postat: fre 31 jan 2025, 08:17
av lennarte
På min 745-a sitter generatorn på vänster sida högst upp med en (väldigt) liten väldigt sliten remskiva. Där sitter original en lång Z-rem (9,5 mm). Denna rem "bottnade" för några år sedan p.g.a sliten remskiva. Där sitter idag en A-rem (11,2 mm) och det fungerar bättre. Dock vill den ändå slira lite efter kallstart, remskivan är ju fortfarande sliten.