Problem med slavcylinder M90
Postat: mån 06 jan 2025, 04:17
Hej, jag har ett problem med min 940 som jag inte förstår mig på och hoppas på att jag kan få hjälp av er!
Började med att jag upptäckte att kopplingen slirade och beställde hem en kopplingssats utan urtrampningslager från KL racing.
Plockade ner lådan osv och tänkte att det va lika bra att beställa ett urtrampningslager när det ändå var nere, så jag beställde ett standardlager 35mm!
Efter jag fått allt så monterade jag ihop lamell och tryckplatta som centrerades, satte i urtrampningslagret och sedan monterade tillbaka växellåda osv.
Åkte ut och testade och märkte att kopplingen tog långt ner, dagen efter när jag skulle köra hem bilen så la jag i backen och kom ungefär en meter sedan va det bara friläge på alla växlar.
Körde upp bilen på lyften igen och såg att det läckte ut bromsvätska från slavcylindern. Beställde hem en ny och monterade den samt luftade kopplingen med tryck.
Gick in och kände på pedalen och det kändes bra, sedan bad jag min bror som va med och hjälpte mig att trycka ner pedalen medans jag kollade under, då åker hela kolven ut ifrån slavcylinder och går givetvis sönder igen.
Testat med en annan slavcylinder idag och satte en bricka mellan pinnen och armen och det funkade tills jag pumpade på kopplingen och det blev samma sak (kopplingen kändes även skum när jag tryckte ner den).
Har sett att man kan förlänga stången eller shimsa kopplingsarmen i lådan med hjälp av brickor.
Är det så att jag måste göra någon sån fullagning i mitt fall?
Detta problem fanns inte innan kopplingsbytet och volvomek är lite främmande för mig då jag haft bmw osv som vinterbilar innan.
Långt inlägg men hoppas att någon kan hjälpa till då det ligger 15 cm snö utanför
Började med att jag upptäckte att kopplingen slirade och beställde hem en kopplingssats utan urtrampningslager från KL racing.
Plockade ner lådan osv och tänkte att det va lika bra att beställa ett urtrampningslager när det ändå var nere, så jag beställde ett standardlager 35mm!
Efter jag fått allt så monterade jag ihop lamell och tryckplatta som centrerades, satte i urtrampningslagret och sedan monterade tillbaka växellåda osv.
Åkte ut och testade och märkte att kopplingen tog långt ner, dagen efter när jag skulle köra hem bilen så la jag i backen och kom ungefär en meter sedan va det bara friläge på alla växlar.
Körde upp bilen på lyften igen och såg att det läckte ut bromsvätska från slavcylindern. Beställde hem en ny och monterade den samt luftade kopplingen med tryck.
Gick in och kände på pedalen och det kändes bra, sedan bad jag min bror som va med och hjälpte mig att trycka ner pedalen medans jag kollade under, då åker hela kolven ut ifrån slavcylinder och går givetvis sönder igen.
Testat med en annan slavcylinder idag och satte en bricka mellan pinnen och armen och det funkade tills jag pumpade på kopplingen och det blev samma sak (kopplingen kändes även skum när jag tryckte ner den).
Har sett att man kan förlänga stången eller shimsa kopplingsarmen i lådan med hjälp av brickor.
Är det så att jag måste göra någon sån fullagning i mitt fall?
Detta problem fanns inte innan kopplingsbytet och volvomek är lite främmande för mig då jag haft bmw osv som vinterbilar innan.
Långt inlägg men hoppas att någon kan hjälpa till då det ligger 15 cm snö utanför
