940 -98 startproblem
Postat: sön 05 jan 2025, 16:55
Hej,
Jag har problem med min Volvo 940 -98 B230F. Jag har bytt fördelarlock, tändstift och rotor (inköpta på Biltema). Efter bytet försökte jag starta bilen, men det hördes bara ett klickande ljud från den svarta boxen bredvid batteriet. När jag vred nyckeln hela vägen dog all ström i bilen. Batteriet är laddat och visar bra spänning.
Jag kontrollerade allt och upptäckte att Biltemas rotor inte passade ordentligt, så jag bytte tillbaka till originalrotorn. Trots det kvarstår samma problem.
Jag misstänkte att tändkablarna kunde vara felkopplade och dubbelkollade ordningen. Enligt en tidigare tråd ska anslutningsföljden vara 4-3-1-2, vilket jag hade från början. Dock misstolkade jag det och bytte ordning, där jag trodde att 1:an var 4:an och så vidare. Jag inser såklart att det var dumt :( Resultatet blev ändå detsamma.
Just nu fungerar ingen el i bilen, förutom de röda lamporna i dörrarna och taklampan inne i bilen. Allt annat är helt dött.
Innan bytet fungerade bilen bra för det mesta. Det enda problemet var att den kunde vara svårstartad i fuktigt väder och ibland bluddrade vid kraftig gaspådrag. I övrigt gick den utan problem.
Jag har problem med min Volvo 940 -98 B230F. Jag har bytt fördelarlock, tändstift och rotor (inköpta på Biltema). Efter bytet försökte jag starta bilen, men det hördes bara ett klickande ljud från den svarta boxen bredvid batteriet. När jag vred nyckeln hela vägen dog all ström i bilen. Batteriet är laddat och visar bra spänning.
Jag kontrollerade allt och upptäckte att Biltemas rotor inte passade ordentligt, så jag bytte tillbaka till originalrotorn. Trots det kvarstår samma problem.
Jag misstänkte att tändkablarna kunde vara felkopplade och dubbelkollade ordningen. Enligt en tidigare tråd ska anslutningsföljden vara 4-3-1-2, vilket jag hade från början. Dock misstolkade jag det och bytte ordning, där jag trodde att 1:an var 4:an och så vidare. Jag inser såklart att det var dumt :( Resultatet blev ändå detsamma.
Just nu fungerar ingen el i bilen, förutom de röda lamporna i dörrarna och taklampan inne i bilen. Allt annat är helt dött.
Innan bytet fungerade bilen bra för det mesta. Det enda problemet var att den kunde vara svårstartad i fuktigt väder och ibland bluddrade vid kraftig gaspådrag. I övrigt gick den utan problem.