Sida 1 av 1

940 A-traktor har problem med h-reg

Postat: sön 15 dec 2024, 22:51
av Paperjam
Testar att posta här även om det är en fråga helt relaterad till h-reg.

Grabbens a-traktor är en ombyggd 940 med h-reg. Hastigheten mäts med en induktiv givare som sitter vid bultförbandet mellan växellåda och kardanaxel så att givaren räknar muttrarna när dom passerar.

Problemet är att den bryter tändningen vid 29-30km/h som den ska, men den släpper inte på tändningen igen förrän hastigheten går ner till 20. Det går bra att köra i 25-30 knyck men så fort man släpper gasen helt i hastigheter över 20 dör motorn och går inte igång igen förrän man går ner under 20 igen.

Bakgrund:
För ett tag sedan slutade h-reggen bryta på hastighet och bröt bara på varvtal. Det berodde på att gummiskivan mellan växellådsflänsen och kardanaxelflänsen gått sönder så att en av bultarna kom för nära och skadade änden på givaren. Innan skadan bröt h-reggen tändningen vid 29 km/h men släppte igenom gnistan igen direkt då hastigheten var under 29 så man kunde ligga och "studsa" mot h-reggen näg man körde. Jag bytte till en exakt likadan givare (samma fabrikat och artikelnummer) för att undvika att behöva programmera om h-reggen eftersom ny regbesiktning är dyrt, och bytte samtidigt både den trasiga gummiplattan och bärlagret till kardanaxeln eftersom växelspaken hoppade rätt mycket när man körde. Efter det blev växelspaken helt stabil vid körning, men h-reggen bröt redan vid 20 km/h. Då vände jag på två av de sex bultarna i bultförbandet för att den induktiva givaren inte borde känna av bultskallen då den sticker ut mycket mindre än muttern. Det funkade, nu bryter den vid precis rätt hastighet. Men som sagt, när den brutit tändningen vill den inte "slå på" den igen förrän hastigheten går under 20.

Givaren borde väl antingen känna av bultarna eller ej, inget mellanläge borde väl finnas? Och eftersom den nu bryter vid 30 istället för 20 borde det betyda att den räknar rätt antal bultar per tidsenhet, men var får den då hastigheten 20 km/h ifrån som man måste gå under för att motorn ska gå att få igång igen efter man släppt gasen?