Sida 1 av 2
740 88 går fett
Postat: mån 09 dec 2024, 13:20
av Jimjohn3
Tja,
Har en 740 88 med 2.4 b230f. Den går alldeles för fett och sotar igen lambdasond osv, har bytt lambdasond, temp givare, LMM osv.
Mätte lambdan förrut när jag varm kört bilen och för stabilt 0,547-0,550 volt, men den ska väll pendla upp o ner? Börjar bli galen snart då ja knappt har råd o köra bilen någonstans.
Re: 740 88 går fett
Postat: mån 09 dec 2024, 14:05
av lennarte
Med tändning på ska den visa c:a 0,5V. När den börjar bli varn stiger V sakta upp mot 1V. När sonden blivit varm (någon km på vintern) ska den växla, 0,1 - 0,9V. Vanligtvis vid varm motor c:a 0, 2 - 0,7V. Dock kan det vara problem med vissa (dyrare) multimetrar. Dom är kanske inte hinner med (motstånd som trögar ner?, eller visar medelvärde
Re: 740 88 går fett
Postat: mån 09 dec 2024, 16:37
av Lucif3r
Sitter väl extra kallstartsspridare på dom där? Inte så jäkla ovanligt att den fastnar i öppet läge med åren.
Re: 740 88 går fett
Postat: mån 09 dec 2024, 18:09
av Jimjohn3
Multimetern läste enbart 0,547 - 0,550 volt när bilen var varm körd någon km, har även problem att när man gasat på så fastnar den emellanåt på 1,500 varv, stänger ja av den o startar upp den igen så blir tomgången normal, har även bytt tomgångsmotorn 1 gång. Ser även att den svarta kabeln från lambdan ser skadad o smått ärgad ut
Re: 740 88 går fett
Postat: tis 10 dec 2024, 07:15
av lennarte
Är det en årsmodell 88A med med LH 2.2 du har kan du inte ta ut felkoder. Då gäller der att mäta. Där sitter en elektrisk uppvärmning i lambdasonden, dom vita kablarna. Om det inte fungerar tar det mycket längre tid innan sonden börjar fungera vintertid. Ta isär det vita kontaktstycket, starta motorn. Du ska mäta c:a 4 - 8 Ω mot sonden (kall motor) och 12 -13V i det andra. Det räcker inte med tändning på.
Lättast att se om du har LH 2.2 är att Lambdasonden sitter grenröret, det finns en 5-te spridare (för kallstart) på insuget, och det sitter en Hallgivare i fördelaren (det går kablar dit)
Re: 740 88 går fett
Postat: tis 10 dec 2024, 07:46
av Jimjohn3
Är inte en 2.2 utan en 2.4, men kan ej ta ut felkoder endå så gissar på att själva dosan har gett upp, får väll testa köpa ny lambda igen o byta ut och hoppas på att de är problemet
Re: 740 88 går fett
Postat: tis 10 dec 2024, 13:22
av lennarte
Jimjohn3 skrev: ↑tis 10 dec 2024, 07:46
Är inte en 2.2 utan en 2.4, men kan ej ta ut felkoder endå så gissar på att själva dosan har gett upp, får väll testa köpa ny lambda igen o byta ut och hoppas på att de är problemet
Hur du mäter upp lambdasonden är samma på LH2.4
Jag har haft isär min diagnostik box och bytt mätkablen, även sprayat inuti med elektronik spray och har nu fungerat i ett par månader. Om du ska byta den räcker det att byta den övre delen. Underdelen med kablarna behöver du inte byta. Diagnostik boxen är samma på många bilar (inte bara Volvo) när detta system fanns. C:a 1988 - 1998
Re: 740 88 går fett
Postat: ons 11 dec 2024, 09:27
av Jimjohn3
Ser ut som jag har en kallstartsventil, om den är blå och sitter typ under insuget monterat i insuget. Kan man felsöka den på något smidigt sätt? Om de är så att den inte slår ifrån o skickar på extra soppa konstant eller något sådant
Re: 740 88 går fett
Postat: ons 11 dec 2024, 12:34
av Chris72
Kallstartsventilen kan med stigande ålder börja läcka och då sprutas det in bränsle hela tiden. Brukar vara fjädern som skall hålla den stängd som ger sig. Ta bort o plugga slangen som går dit ev. kläm åt den.
Jag hade fel på den på min 945a -91 och den vräkte in soppa ibland så man fick skruva ur tändstiften o blåsa de torra för att den skulle starta, problem med avgasvärden på besiktningen oxå. Pluggade slangen sedan gick den perfekt.
Senare byggde jag om till senare utförande som inte behöver kallstartsventil.
//Chris
Re: 740 88 går fett
Postat: ons 11 dec 2024, 14:13
av Jimjohn3
Chris72 skrev: ↑ons 11 dec 2024, 12:34
Kallstartsventilen kan med stigande ålder börja läcka och då sprutas det in bränsle hela tiden. Brukar vara fjädern som skall hålla den stängd som ger sig. Ta bort o plugga slangen som går dit ev. kläm åt den.
Jag hade fel på den på min 945a -91 och den vräkte in soppa ibland så man fick skruva ur tändstiften o blåsa de torra för att den skulle starta, problem med avgasvärden på besiktningen oxå. Pluggade slangen sedan gick den perfekt.
Senare byggde jag om till senare utförande som inte behöver kallstartsventil.
//Chris
Kan man klippa slangen o dra in en skruv på vardera sida som temporär lösning? För antar att kontaktstycket ska va i kopplat hela tiden