Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1596434
Hej!

Efter att ha meckat ihop min gamla saab 900 T16(svor nog i kyrkan nu tror jag) så är det dags för volvons tur att få lite kärlek i garaget.
Huvud bromscylindern packade ihop innan besiktningen i somras. Saab var en liten tillverkare så det fanns i princip bara en sak av varje där. Med volvon verkar det vara en djungel. Olika OK olika storlek på skivor, Ok med en eller 2 kolvar. Saaben saknade även ABS så det gjorde dess bromssystem väldigt enkelt att jobba med. Går ABS systemet på denna att lufta, behövs det? eller sätta den i någon form av "underhållsläge"? Tänkte mest att luft lär samlas däruppe då jag troligen kanske tömmer (dräller)en del vätska när jag byter saker eller kanske jag ska tömma systemet innan?

Så jag har kikat på Vparts och dom verkar ha det mesta om inte allt jag behöver och även bara EN huvudcylinder för ABS vilket borde vara den rätta? radar upp lite länkar på det jag tror är rätt så får ni hjälpa till med resten. Bromsarna bak är ganska fina och där är det bara slangarna som behövs.
Så vad har jag missat och vilka tips har ni? Har aldrig bytt huvudcylinder förut.

Huvudcylinder
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 20807.html

Bromsslang bak.
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 328mm.html

Bromsslang fram.
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 36813.html

ABS givare
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 20205.html

Pillade på denna smörjkopp som tycktes falla i bitar direkt så nya sådana behövs också(eller behöver man inte pilla på den?.)
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 0-v90.html

Vet inte hur jag mäter skivstorleken, Mäter uppenbarligen helt fel. Så vilka ska jag ha? Hur vet jag om jag har bendix, girling eller lucas? Inringade på en av bilderna är om det är viktiga tecken på huvudcylindern?
P_20241203_142021.jpg
P_20241203_142021.jpg (2.63 MiB) Visad 5962 gånger
Bilagor
P_20241203_141852.jpg
P_20241203_141852.jpg (2.98 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175814.jpg
P_20241202_175814.jpg (2.07 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175724.jpg
P_20241202_175724.jpg (2.03 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175702.jpg
P_20241202_175702.jpg (2.26 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175657.jpg
P_20241202_175657.jpg (2.22 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175638.jpg
P_20241202_175638.jpg (2.12 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175531.jpg
P_20241202_175531.jpg (2.78 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175500.jpg
P_20241202_175500.jpg (2.51 MiB) Visad 5962 gånger
P_20241202_175456.jpg
P_20241202_175456.jpg (1.8 MiB) Visad 5962 gånger
#1596438
På skivan mäter du hela diametern, från övetkant till underkant. 280 (+ - 2 - 3) mm sitter det på min med B234F motorn. Med mindre effekt på motorn sitter det skivor med mindre diameter. Allra första 740 hade skivor med nav. Alla övriga {7/900) har lös skiva.
#1596479
Tack för tipset. Då lär det vara en mindre skiva jag ska ha då det är en B230-F motor med 113 eller 118 hästar. Får ge mig ut och mäta imorgon och även börja smörja upp alla bultar med WD-40. Haft bra resultat genom att börja med det tidigt och ge dom en halvlös "klapp" med hammaren så WD-40 kan krypa in i eventuella sprickor som blir.

Är det något mer jag kan tänkas behöva som jag missat?
#1596505
När du byter huvudcylindern så kan du lufta den innan du sätter den i bilen. Sätt på behållaren (om där inte sitter en ny på) och fäst den i ett skruvstycke. Fyll på med ny bromsvätska, ta bort "plupparna" i hålen för bromsrören och tryck ner kolvarna i botten med en skruvmejsel. Sätt fingrar för hålen och och släpp upp kolvarna, nu sugs det in bromsvätska i huvudcylindern. Tryck sedan ner kolvarna några gånger till med fingrarna för hålen som backventiler. Sätt sedan tillbaka "plupparna" och montera huvudcylindern. När du kopplat bromsrören ska du öppna (och kanske göra rent) alla luftnipplar och låta dom stå öppna och droppa bromsvätska (fyll på i behållaren hela tiden) tills det kommer ny bromsvätska i alla nipplar, tar kanske 30 - 45 minuter. Sedan är hela systemet (även ABS-modulatorn) luftad. Glöm inte slavcylindern till kopplingen, den mår också bra av ny bromsvätska.
#1596507
Mycket bra tips, tack!
Är kopplingen hydralisk på denna också, saab fan har även den hydraulisk vilket inte är jätteroligt att leka med, bytte koppling på den och det blev en del blaskande med hydralolja, hade hoppats få slippa det på den här. Luftar man den vid en luft nippel nära växellådan/kopplingen? Efter jag gjort det här med bromsarna ska jag även byta koppling MEN det tar vi efter det här, en sak i taget.
Min bror är gammal bilmeck men hade bara erfarenhet av modernare ABS system och dom måste man tydligen sätta i "service läge" och kanske låta deras pump lufta systemet. Bra att man slipper det här.

På bild 3 uppifrån ser man när slangen övergår till rör och hur fungerar det där? håller man i "rör muttern" eller hela armen eller både och? Eftersom slangarna ska bytas föreslog brorsan att jag helt enkelt klipper dom och trär över en ring nyckel för att få maximalt grepp, är det en bra ide tro? Får nog införskaffa lite slang klämmor tror jag så jag kan minimera spillet även om min bror tror att jag lika gärna kan låta det rinna ut då det kommer komma in rätt mycket luft när jag byter huvudcylinder.

Börjat knacka på alla nipplar och slangändar och dränkt dom i WD-40, brukar underlätta men får väll ge mig på dom med induktionsvärmaren också. Går luft nipplarna av på fram oken kanske jag helt enkelt köper nya ok så slipper jag hålla på och svetsa på en mutter tills de lossnar.
#1596520
volvo740sugmotor skrev:På bild 3 uppifrån ser man när slangen övergår till rör och hur fungerar det där? håller man i "rör muttern" eller hela armen eller både och? Eftersom slangarna ska bytas föreslog brorsan att jag helt enkelt klipper dom och trär över en ring nyckel för att få maximalt grepp
Jag har en liten gasbrännare (modell kök) som jag använder till att värma nipplarna så lossar den oftast lätt. Använd bromsrörsnyckel, annars är det kört. Kolla på mitt inlägg när jag bytte bromsslangar fram. Och det inte gick bra i början..... Fick kapa nipplen..... Men det gick bra till sist 😁😁
viewtopic.php?f=15&t=182747
#1596591
lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev:På bild 3 uppifrån ser man när slangen övergår till rör och hur fungerar det där? håller man i "rör muttern" eller hela armen eller både och? Eftersom slangarna ska bytas föreslog brorsan att jag helt enkelt klipper dom och trär över en ring nyckel för att få maximalt grepp
Jag har en liten gasbrännare (modell kök) som jag använder till att värma nipplarna så lossar den oftast lätt. Använd bromsrörsnyckel, annars är det kört. Kolla på mitt inlägg när jag bytte bromsslangar fram. Och det inte gick bra i början..... Fick kapa nipplen..... Men det gick bra till sist 😁😁
viewtopic.php?f=15&t=182747
Bromsrörsnycklar är väll dessa med öppning va(se bild)? Ska testa dessa men de har glidit för mig förr där en ringnyckel inte gjorde det. Om det är sådana du menar?
Sitter det för hårt eller helt enkelt är för rostigt så får jag göra som dig och kapa lite och köpa på mig ett verktyg för att kunna kona om, lär ju knappast vara sista gången jag använder det.

I helgen borde jag få arslet ut att ta bort skivorna så jag kan mäta dom och dra iväg en beställning på allt och givetvis känna lite på alla nipplar.

Jag kostade på mig en induktionsvärmare från biltema, kändes "sådär" när jag behövde värma på en bult några cm från tanken att stå med gasbrännare. Värt vartenda krona. Vred av en nippel på saabens uråldriga gamla ok(som jag renoverade) trots värmning och kyla samt massor av WD-40. Då blev det svetsa på en mutter tills den lossnade.
Med tanke på hur dina kolvar såg ut så kanske nya OK är att föredra?
Misstänker att det är dessa jag ska ha?: https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 42211.html

Får suga på nya OK ett tag, 2800 kr är ändå en bra slant, fast o andra sidan är det något man INTE ska snåla med är det just bromsarna.

Är det dessa nycklar?
P_20241205_170251.jpg
P_20241205_170251.jpg (3.12 MiB) Visad 5668 gånger
#1596602
Har inte riktigt läst allt så kanske blir överflödig information, MEN:

Det det går att se vilket ok man har genom att kika på klossen. Bak är alla samma, fast det finns 38/40mm kolvar. Detta är ointressant i din situation där du inte ska byta ut/renovera ett ok. Annars mäter man bara kolven med oket löst. Fram finns det tre olika. Du kikar som sagt på klossen vilket är lättast. "Jumbo"girling med en stor kolv har som ett kors som klämmer fast klossen och är bästa bromsen som kom original. Dessa har du inte. Du lär ha bendix då det ser ut som två runda metallbitar i klossen. Har man en "hävstång" på klossen med dubbla kolvar är det lilla girling. Dubbelkolla detta själv.
Skivorna är olika men det är bara att ta loss och mäta. Personligen har jag märkt att ~280mm används till ALLA bilar med ABS, och ~287mm används till äldre bilar utan ABS. Kan ha fel så mät för att vara på säkra sidan. Bak är det väl samma skiva på alla ~281mm.
När man tar bort slang så vill man nog ha en 6 kant rörnyckel med öppning (som visas på bild) på bromsröret, denna kan med fördel spännas fast lite extra med svetstång eller liknande så den inte svarar muttern. Lyckas man med detta går det att kapa och kona om för att sedan dra röret lite närmare (Finns gott om rör). Ser bromsslangarna ut sådär är risken stor att de inte riktigt vill släppa. Jag hade kapat av och bytt (du tänkte ändå byta), och därmed kan man enkelt skicka på en 6kant långhylsa t.ex. från andra sidan (så det inte svarvar där heller). Värme är ingen dålig ide, och man värmer kopplingen tills slangen smäller lös. Akta så du inte får sista biten i ögat bara. Jag hade dränkt allt i rostlösningsmedel en timme innan också. Det kan börja brinna lite om man värmer med gasbrännare, så om du är nojjig för det kan du blötalägga runtom och ha en vattenflaska redo (för sinnesron). Sen får man försiktigt lirka loss slangen (fram och tillbaka så fort det blir mera motstånd så man inte vrider sönder något). Tänk på att bromsröret kan sitta fast i slangen, även om nyckeln runt nippeln på bromsröret sitter still.
Ordentligt rostlösning tycker jag funkar mycket bättre än universalmedel som wd40 förresten.
Flusha och byta ut åtminstone 98% av bromsvätskan är inga problem, ens vid lådan (som var det jobbigaste). Biltemas dot 4 vätska är billig och funkar till detta (även om man vill skicka i typ RBF660 efteråt). Det är bara att tömma systemet samtidigt som man håller koll i kärlet och fyller på (se till att nivån inte blir för låg här). Det funkar att låta alla ok droppa samtidigt som man fyller på i början, eller så luftar man som vanligt (hö-vä bak, hö-vä fram, låda, cylinder) tills vätskan kommer ut rent bara. Det finns nipplar på cylindern men i min erfarenhet kommer det rent och luftfritt direkt när man väl kommit dit. Att inte lufta lådan är dumt. Då kan man en varm sommardag i stan helt plötsligt förlora kopplingen.. Bromspedalen kan man pumpa med här, men tryck inte in den hela vägen (max ~80%) så du vrider en packning. Annars kan man trycklägga systemet från locket i motorutrymmet och öppna nipplarna. Att suga från nippeln har jag personligen aldrig ens testat men hört om folk som tycker det går bra. Lite tips är också att inte öppna nipplarna fullt (bara tills det börjar flöda okej), samt använda en slang som går uppåt över, och sedan böjer sig nedåt under nipplen. Detta för att ev. luftbubblor ska leta sig uppåt, fångas högst upp i slangen, och därmed kan luften inte åka tillbaka in i lufthålet. Man kan även knacka lite lätt på oken för att försäkra sig om att luftbubblor inte gömt sig i någon vrå.
Cylidern hade jag varit lite försiktig med och lirka ett tag så inget går sönder. Du kan smörja med något som inte sväller packningar osv där kärlet sitter fast också.
Så länge smörjkoppen håller tätt är det lugnt. Denna behöver man bara ta bort om du ska av med hela hjulnavet (görs vid t.ex. trasigt hjullager).
Tillägg: Ibland kan bromsskivorna rosta så jäkligt att det bildas en ring runt navet. Då kan det bli aktuellt att ta bort hela för att sedan kapa loss skivan och rengöra navet, eller byta hela hjullager/nav-paketet. Märker man att skivan sitter fast, och det går att ruckla lite på den, samt vill behålla hjullagret som sitter på, så banka INTE med slägga för att få loss skivan. Då åker man garanterat på att byta nav. Ta istället loss hela paketet och kapa loss skivan. Detta är inte att rekomendera om man inte är okej med vinkelkapen. Man bör även byta navmuttern om den tagits loss tidigare (den är klämd).

Hoppas det inte blev för svamligt eller onödigt här nu och lycka till!
#1596631
Tack! Alla tips och funderingar är välkomna. Får se vad jag hinner med i helgen, frugan har flaggat för julklappsshoppar helg :bored:
Kanske kan jag önska mig alla delar ;-)

Mycket möjligt att riktig rostlösning är bättre men wd-40 är bättre än inget. Jo underredsmassa brinner rätt bra. Efter att ha svetsat om en hel saab framvagn(länkarmsinfästningarna)så blir man varse hur bra och snabbt det brinner så där kommer jag vara försiktig. Bra ide att ta en svetstång för att hjälpa bromsrörsnyckeln att inte slinta, såg att det fanns rör nycklar som man kan knäppa ihop men dom var lite väl dyra. När jag tröttnar på nipplar brukar jag köra svetstång direkt på och det har funkat hittills.
Får jag inte loss dom så är det bara kapa och sätta dit nytt, inte mer med det egentligen.

Har ju redan fått bra tips och även en tråd där det gjorts som jag kan smyg kika lite i om det går trögt.

Skivorna ska jag försöka undvika att banka för mycket på, rostkanten kan man kanske ta med stålborste på borrmaskinen? Har redan börjar spraya in WD-40 runt där också. Brukar få rätt bra resultat när jag gör så flera dagar innan och även knackar lite lätt på allt så det får krypa in ordentligt.
#1596639
Nja, blir det en rostkant på baksidan av skivan som sätter sig runt navet går det inte riktigt att komma åt. Kanske går med världesn tålamod och typ en fein eller något men jobbet blir väl typ att försöka återanvända nav/hjullager med ny skiva, så därmed kapar man den bara. Det blir liksom ett "spår" mellan bromsskivan och rosten som navet då fastnar mellan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Köpråd XC90 max 400k

Jag gjorde en snabb beräkning och med de f&ou[…]

Bränsleförbrukning

B4:an stänger av motorn, B5:an gör v&aum[…]

Fler skulder förfaller till betalning. Materi[…]

Vill inte vara partisk, men på www.trodo.se […]