- sön 10 nov 2024, 14:33
#1594580
Hej. Premiär för mig här men verkar vara ett forum med kunskap. Ny på Volvofronten, köpte mig en 945a i somras för att ha som sommarbil.
Lite historik, gick fint i början av sommaren men alltid upplevt att den tvekar lite på gasen ibland och varvtalet faller ”för långt” efter gaspådrag när den går ned på tomgång.
Dog ett par ggr under körning och kunde nöta på starten ibland utan att tända. I slutet av sommaren vägrade den starta. Mätt lite och den gav inte spänning till tändspolen (kan inte heller höra tydligt att den ”primar” bränslepumpen. Drog en Lina mellan + och tändspolen, inget liv, Lina + startström från annan bil = går igång.
Efter att fått igång den gick den att starta igen. Fick stå någon vecka = ingen ström till tändspolen (ingen primning heller).
Bytt tändmodul Samt tändlägesgivare. Samma.
Förvånar mig att den verkar behöva rätt mkt ström (starthjälp från annan bil) för att vakna till. Likaså att om den gått, går de igång igen.
Batterispännignen har inte vart på topp men heller inte dålig, drar lätt runt motorn.
Tändrelä (radioavstörningsrelä eller vad det kallas)?
Efter jag fixat med den igår avslutades kalaset dessutom med att ljuset inte stängdes av trots att bilen var avstängd och nyckel ur. Tog av batteripolen och lämnade med dåligt humör.
Lite historik, gick fint i början av sommaren men alltid upplevt att den tvekar lite på gasen ibland och varvtalet faller ”för långt” efter gaspådrag när den går ned på tomgång.
Dog ett par ggr under körning och kunde nöta på starten ibland utan att tända. I slutet av sommaren vägrade den starta. Mätt lite och den gav inte spänning till tändspolen (kan inte heller höra tydligt att den ”primar” bränslepumpen. Drog en Lina mellan + och tändspolen, inget liv, Lina + startström från annan bil = går igång.
Efter att fått igång den gick den att starta igen. Fick stå någon vecka = ingen ström till tändspolen (ingen primning heller).
Bytt tändmodul Samt tändlägesgivare. Samma.
Förvånar mig att den verkar behöva rätt mkt ström (starthjälp från annan bil) för att vakna till. Likaså att om den gått, går de igång igen.
Batterispännignen har inte vart på topp men heller inte dålig, drar lätt runt motorn.
Tändrelä (radioavstörningsrelä eller vad det kallas)?
Efter jag fixat med den igår avslutades kalaset dessutom med att ljuset inte stängdes av trots att bilen var avstängd och nyckel ur. Tog av batteripolen och lämnade med dåligt humör.
Bilagor
8273A40C-E20E-48EC-8AFB-50C4D0BB7596.jpeg (3.98 MiB) Visad 990 gånger