Får inte igång B230D
Postat: tis 05 nov 2024, 21:32
Kan någon hjälpa mig innan jag blir helt gråhårig?
Grabbens 940 med B230FB vägrar starta. Den är ombyggd till A-traktor med H-reg. När man försöker starta tänder den liksom lite grand men klarar bara att hosta ett par sekunder innan den stannar. Den bråkade såhär för två veckor sedan också, men till sist gick den igång efter att vi haft bort stiften och kollat att det kommer soppa. Då klarade den att gå på tomgång men dog vid minsta gas, men efter någon minut började man även kunna gasa. Sedan gick den hyfsat ett par dagar, men lite motorsvag. Förra veckan när grabben skulle iväg startade den fint med kall motor (nollgradigt), men han stannade motorn efter en halv minut eftersom han skulle in och hämta en grej. Efter det går den bara nästan igång igen och nu har jag slut på idéer efter att ha bråkat med den i flera dagar.
Vi har kollat/fixat:
- Nytt batteri så den orkar dra runt motorn ordentligt
- Gnista på alla 4
- Bensinpumpen surrar när man slår på tändningen
- Det kommer bra med bränsle när man slår på tändningen och ännu mer när man kör startmotorn
- Nytt bränslefilter
- Kollat motståndet över polerna på tempgivaren under insprutningsmunstycke 3, ser bra ut vid olika temperaturer jämfört med de siffror jag hittat här i forumet
- Torrt i slangen från bränsletrycksregulatorn, som det ska vara
- Testat med lånad fungerande luftmassmätare, ingen skillnad
- Samma med lånat spridarrelä, hjälpte inte heller
- Inga felkoder, bara 1-1-1 (men går bara att få felkoder från hål 2 och 6, hål 3 funkar inte)
Eftersom det är en A-traktor har nästan alla jag pratat med först blängt misstänksamt på H-reggen, men jag tänker att om det var den som bråkade skulle den väl inte tända alls? Den släpper ju antingen igenom tändningen från spolen eller bryter helt, men nu tänder det ju ändå, fast för lite för att orka hålla igång motorn när man släpper startnyckeln. Vill ju ogärna bryta plomberingen till H-reggen i onödan för då blir det ny registreringsbesiktning...
Hjälp, hur går jag vidare härifrån?
Grabbens 940 med B230FB vägrar starta. Den är ombyggd till A-traktor med H-reg. När man försöker starta tänder den liksom lite grand men klarar bara att hosta ett par sekunder innan den stannar. Den bråkade såhär för två veckor sedan också, men till sist gick den igång efter att vi haft bort stiften och kollat att det kommer soppa. Då klarade den att gå på tomgång men dog vid minsta gas, men efter någon minut började man även kunna gasa. Sedan gick den hyfsat ett par dagar, men lite motorsvag. Förra veckan när grabben skulle iväg startade den fint med kall motor (nollgradigt), men han stannade motorn efter en halv minut eftersom han skulle in och hämta en grej. Efter det går den bara nästan igång igen och nu har jag slut på idéer efter att ha bråkat med den i flera dagar.
Vi har kollat/fixat:
- Nytt batteri så den orkar dra runt motorn ordentligt
- Gnista på alla 4
- Bensinpumpen surrar när man slår på tändningen
- Det kommer bra med bränsle när man slår på tändningen och ännu mer när man kör startmotorn
- Nytt bränslefilter
- Kollat motståndet över polerna på tempgivaren under insprutningsmunstycke 3, ser bra ut vid olika temperaturer jämfört med de siffror jag hittat här i forumet
- Torrt i slangen från bränsletrycksregulatorn, som det ska vara
- Testat med lånad fungerande luftmassmätare, ingen skillnad
- Samma med lånat spridarrelä, hjälpte inte heller
- Inga felkoder, bara 1-1-1 (men går bara att få felkoder från hål 2 och 6, hål 3 funkar inte)
Eftersom det är en A-traktor har nästan alla jag pratat med först blängt misstänksamt på H-reggen, men jag tänker att om det var den som bråkade skulle den väl inte tända alls? Den släpper ju antingen igenom tändningen från spolen eller bryter helt, men nu tänder det ju ändå, fast för lite för att orka hålla igång motorn när man släpper startnyckeln. Vill ju ogärna bryta plomberingen till H-reggen i onödan för då blir det ny registreringsbesiktning...
Hjälp, hur går jag vidare härifrån?